Revisjonshistorikk [tilbake]

En ting er sikkert: en Tesla der servoen tar ferie, er ikke like greit å styre som en god, gsammel bil uten servo! Jeg har kjørt både Laddiser og Mercedes lastebiler med muskelservo, det har gitt meg feiende flotte overarmer, men det var absolutt håndterbart! En moderne bil som der styringa er designet med servo fra bunnen av, er a complete different matter! Legg til at en Tesla har feitere dekk enn ovenfornevnte lastebil, trampeklapp for at du klarte å redde shovet her!

Og ja, det fremstår som rimelig opplagt at Teslas verksted burde ha gjort både det ene og det andre når det først ble konstatert feil på et jordingspunkt. Det som er synd, er at historikk omkring dialogen du refererre til, ikke er dokumentert noe sted. At dette også er en kritisk feil som nok burde vært gjenstand for en form for det være seg innkalling eller systematisk utbedring ved ordinær service fra Tesla side, er hevet over tvil, men som vi vet, Tesla og Teslas måte å gjøre ting på, er et par hakk for langt inn i "fremtiden" på mange vis. Sagt på en annen måte: det har gått litt fort i svingene på flere vis, det må nødvendigvis ha konsekvenser. Min subjektive oppfatning er at Tesla Norge som et minimum burde tatt deler av regningen på sin kappe her, i tillegg burde man sørget for å flagge problemet internt i egen organisasjon: ja - jordingsfeil er noe som kan og vil oppstå i de aller fleste biler, på et eller annet vis, men her er det som du sier, en jordingsfeil av den sorten som har konsekvenser for et eller flere sikkerhetskritiske delsystemer. Det er liksom litt verre enn å miste et parkeringslys eller et baklys. Når vi også snakker om en relativt ny bil, fremstår det som om dette definitivt er et problem Tesla burde ta tak i.

At en jordingsfeil gir følgeproblemer, er imildertid ikke ukjent, verken hos Tesla eller andre. Min personlige "favoritt" av sorten er det vi kalte "italiensk spaghetti", altså de feiende flotte, mangefargede ledningsbuntene som Fiat kalte "elsystem" fra en gang utpå 70-tallet. Selv med skjema foran seg kunne man gå seg vill her, og for riktig å gjøre det festlig for alle som noensinne eide en Fiat...Polski Fiat...Lada....eller en av mange andre biler der man fikk dette italienske underverket av et elsystem med på kjøpet....lå minst halvparten av ledningnsnettet veldig lett til for mekanisk påvirking! En ting er et ledningsbrudd eller tre, dobbelt så ille er det når en leder gir krypstrøm mot jord. Men dengang var det altså ikke sånn at bilene var spekket med elektronikk, om man mistet et baklys, et varsellys i dashbordet, klokka....so what? Det betydde ingen verden ting, man kunne som regel kjøre med problemet til det passet å lokalisere feilen. Og etterhvert lærte man seg jo hvor de svake punktene var, jolly fine, bare moro!

Med dagens biler, for ikke å snakke om elbiler med en batteripakke som har så mye energi i seg at man kan grille et halvt dusin griser om man henger på en elgrill, ja da er det a complete different matter! Servostyringa er formodentlig underlagt bilens 12 volt system, men likevel, som du har opplevd, her får virkelig ordspråket "liten tue kan velte stort lass" sin sanne betydning. Jeg tenker at en del av de underliggende problemstillingene her er at servostyringen innebærer et ikke ubetydelig strømtrekk. Man kan gjerne ønske seg at akkurat dette delsystemet var bedre sikret på alle vis, det være seg med dobbel fremføring av strøm eller en sikring ifht termisk overbelastning - som nok er det som har skjedd her.

The Bottom Line er likevel at Tesla på ingen måte er en verken perfekt eller feilfri bil. Sånn er det bare, nettopp derfor burde man som nevnt over, helt klart tatt tak i dette problemet. Når det er sagt, for meg fremstår det som om du er en oppegående mann med lang erfaring. Jeg tenker jo at du - som jeg ville gjort - har sagt rimelig klart fra om dette når bilen var på verkstedet. Da er det verkstedets ansvar å flagge dette videre. Har man ikke gjort dette, ja da bekrefter det egentlig noe man har ant konturene av over tid: Tesla er ikke riktig like gode på alt. I ditt sted ville jeg vurdert å skrevet en ryddig, struktuert sammenfatning av saken, med referanse til den aktuelle reparasjonen, gjerne med en forespørsel om hel eller delvis refusjon av kostadnene, og rettet den til Tesla Norge, med kopi til verkstedet. Hold en høflig, men konsekvent tone, avslutt med en "med vennlig hilsen" i beste politikerstil, da har du iallefall gjort ditt - og gjort et forsøk på å få dekket in en kostnad som du strengt tatt burde vært foruten på en relativt ny bil i denne prisklassen. Lykke til!

Antall visninger