Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, det er en meget seiglivet myte at en forhjulstrekker er "bedre" enn en bakhjulstrekker på vinterføre. Spesielt gjelder dette når vi snakker bakker: er bakken for bratt med en forhjulstrekker, er det ikke uvanlig at eneste farbare løsning er å rygge opp bakken...mao konvertere bilen til en noe spesiell bakhjulstrekker :-) Det blir litt som å hive to 50-kilos sekker eller passasjerene i bagasjerommet på en bakhjulstrekker, man får mer trøkk pr flateenhet på drivhjulene :-)

Hvilket bringer oss over til alfa og omega for fremkommelighet på vinterføre: dekkene. Nordiske vinterdekk er det eneste som duger, min personlige favoritt er Nokian Hakkepellitta, det er det klart beste dekket på seriøst vinterføre. Continenta er en god nummer to, og et bedre allround-dekk for de som måtte legge vekt på den siden. Dernest skal man ha dette med dekkdimensjon i bakhodet: stort fotavtrykk gir noe bedre grep på islagt vei, både sideveis og i forhold til fremkommelighet og bremseeffekt. På den annen side sett, på snøføre og slaps fungerer stort fotavtrykk stikk motsatt: der gir det relativt store fotavtrykket lavere tryykk, vips, så "flyter" bilen oppå både snø og slaps, med de konsekvenser dette har for såvel fremkommelighet som stabilitet. Kunsten er å sørge for at vinterdekkene har en dimensjon som gir et godt kompromiss, man velger IKKE høye, "stilige" felger med ekstreme lavprofildekk her...om ikke tvert om, så tenk "kompromiss! Det er IKKE greit å måtte hive ungene og kona i bagasjerommet for å komme opp en bakk med en bakhjulstrekker, men det skal altså ikke mer til enn å velge nogenlunde fornuftige dekk for å unngå dette.

Når vi nå også snakker elbil, er det ikke lenger sånn at det sitter en tung motor foran. Det gjorde det utfordrende å få optimal vektfordeling på biler med konvensjonell drivlinje, uavhengig av om det var forhjulstrekk eller bakhjulstrekk. Med elbiler er dette så meget enklere, iallefall om produsenten tenker vektfordeling i designprosessen! ID.3 skal ha noe nær 50-50 fordeling, det er god sort. Hvordan vektfordelingen er på Peugeout, er jeg usikker på, men ligger elmotoren foran, slik vi bør kunne forvente, og batteriene er fordelt på en god måte, er det neppe noen problemer her...tipper begge bilene er likeverdige hva vektfordeling vs drivhjulene angår.

The Bottom Line er at det egentlig er bop-bop om man velger forhjulstrekk eller bakhjulstrekk, førstnevnte har sin største styrke ved at drivhjulene "drar" bilen gjennom svingene, altså i den retningen man gjerne vil, mens en bakhjulstrekker tradisjonelt sett vil oppleves som noe mindre stabil. Med en god ESP/antispinn vil imidlertid denne problemstillingen med bakhjulstrekk være historie. Om man presser bilen for mye i en kurve, vil både en forhjulstrekker og en bakhjulstrekker gå rett frem. Sånn er det bare, opp gjennom åra har jeg kjørt begge deler under både snille og mer seriøse forhold, det er og blir dekkene og ikke minst, egen evne til å "lese" forholdene og tilpasse farta og kjørestilen deretter. Som jeg alltid sier: på vinterføre er 60 km/t veldig høy hastighet!

Mhp fremkommelighet trekker bakhjulstrekk det lengste strået: den vil grave seg ned til den får feste, om ikke snøen er for dyp skyver drivhjulene bilen fremover uansett. Med forhjulstrekk ender man lett opp med å "flyte" oppe på snøen, før man vet ordet av det står bilen pent og pyntelig og hviler på en pute av snø :-) Morsomt å være den som betrakter det hele, men ikke fullt så greit å være den som sitter inne i bilen og bli mer og mer rød i toppen. Moralen er: forhjulstrekk er ikke helt tingen om vi snakker om snørike områder og/eller ubrøyta veier. Og bare så det er sagt: med kjetting på bakhjulstrekkerne mine har jeg kjørt tvers gjennom snøffonner på eopptil n meter, ved et tilfelle hadde jeg til og med en en-tonns tilhenger på kroken. Så nei, man skal ikke kimse av en bakhjulstrekker! Jeg har også kjørt sørlandske med 30 cm nysnø store deler av veien uten kjetting med bakhjulstrekk, med datidens beste vinterdekk. Det gikk det også, på samme måte som jeg har kjørt under ekstreme snøforhold her hvor jeg nå bor med forhjulstrekk og mine kjære Nokian-dekk.

Du kjenner forholdene på hytteveien best selv, snø hhv stigning er stikkordene du bør ha i bakhodet. Er det til tider virkelig ekstreme forhold, ville jeg heller tenkt i i retning firehjulstrekk, det er som natt og dag når det gjelder fremkommelighet, i tillegg får du vesentlig bedre stabilitet uansett underlag. Vel og merke om vi snakker om et godt designet firehjulstrekk, med rask omfordeling av trekkkraft og fortrinnsvis et design der det alltid er en viss andel trekkkraft på alle hjulene. Audis Quattro-system er gode saker, men siste generasjon Haldex er også god sort. Med elbiler er det ikke riktig så oversiktlig, der må du eventuelt undersøke hvordan de respektive fabrikantene har løst dette, men både Audi og Jaguar har etter hva jeg kan se, godt fungerende firehjulstrekk.

Ellers: skriv opp dette med "GODE VINTERDEKK" øverst på lista! Ikke godta noe annet enn vinterdekk for nordiske forhold ved leveransen, og ha dette med "dimensjon" i bakhodet: det ser stilig ut med høye designfelger med ekstreme lavprofildekk, men det er ofte dårlig karma for en norsk vinter! For ikke å snakke om at slike dimensjoner ofte er rådyre å kjøpe! Lykke til!

Antall visninger