Revisjonshistorikk [tilbake]

Kloke ord fra Benny, sånne råd kan man bare få fra en som har jobbet med faget en stund, like fra den tid vi hadde ordentlige biler, trampeklapp! Om jeg skulle gjette, ville jeg tippe at noe som ikke burde løsne, har løsnet...vår gode venn MacMurphy trives også i bremstromler!

En liten tilføyelse: dersom vi snakker om konvensjonelle trommelbremser: det kan også være en fordel å file kanten på bremsebåndene, så man får en skrå kant, spesielt i forhold til trommelens rotasjonsretning. Det gjør at det samler seg mindre bremsestøv her, derved fungerer bremsene bedre over tid. Noen sverget også til å skjære to-tre grunne spor i bremsebelegget for å lede vekk bremsestøvet, det skal man imidlertid være forsiktig med, belegget er ikke spesielt tykt.

På en av mine biler hadde jeg sogar tromler både foran og bak, da tok jeg jevnlig opp tromlene foran for å ta en lett omgang med grovt slipepapir i 90 grader på skoene, det ga økt bremsekraft så det bare sang etter! På tromlene bak er det imidlertid ikke riktig like mye poeng i å gjøre dette.

Og uten at jeg har tuklet med Stratos, dersom vi snakker om en egen liten trommel kun for håndbrekket, kan det fremdeles være fornuftig med en forsiktig skråkant på bremsesskoen. Måtte du ellers ha glede av bilen i mange år, dette er en undervurdert og sjelden bil som er verdt å ta vare på i en bil-hverdag som blir mer og mer prega av batteridrevne såpestykker!