Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei, og takk for svar. Har full forståelse, og respekt for det som her blir sagt. Nå er det sånn at feks Volvo V70 D5, 2002 mod blir levert med 3-4 hk alternativer på samme motor og gearkasse/drivverk. Jeg hadde den minste, 131 hk. Den størte var vel på 185. Fikk "mappet" den på Bra-Bil i Sverige. Teoretisk hk-tall er 197 hk. Nm husker jeg ikke. Dette ble gjort på 245K km og den har nå gått 305K km. Motor er nå like fin og bruker ikke olje. Automatkassen slurer heller ikke så mye på konverteren og girer like fint den dag i dag. (skal selges).

Isuzu sin 3.0 diesel 4jj1 motor skal tåle opp til 400 hk før de må begynne å forsterke råder og veiv. Auto-kassa er enkel og gammeldags, men råsterk. Her må selvsagt service følges til punkt og prikke. Sånn jeg ser det mellom linjene på det du skriver, så er i hvertfall pc-tuning/mapping det sikreste og dyreste alternativet. Ser de bruker et par timer på å legge det inn på motoren, og samtidig retter på ting underveis. Derfor vil to like motorer få litt forskjellig sluttresultat i hk og Nm. "Powerboks" skal jeg holde meg unna. Der tas det tydeligvis ikke hensyn til noe som helst, annet at man kanskje får en sprekere bil i en gitt stund. Dette er dessverre nesten for billig, noen som sikkert gjør at gud og hvermannsen hiver seg på, uten å tenke på følger dette kan få.. Jeg kommer tilbake på hva jeg evt ender opp med;-)

Antall visninger