Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, om konen har veto-rett og "høy sittestilling" står øverst på lista, har du et problem. Avhengig av hvor høyt konen legger lista, da snakker vi primært SUV eller kassebil. Som vi vel har vært innom, så snart bilen markedsføres som SUV, koster den litt ekstra. Legg til at det gjør noe med et par andre ting også, mye luft under bilen gir f.ex utfordringer i forhold til både kjøreegenskaper og stabilitet. Ja, det er forskjeller her, men gjennomgående er det sånn at en SUV ofte innebærer kompromisser på andre områder. Min mor løste dette med en pute eller to under rumpa, da fikk hun passende "utsikt" over dashbordet, men jeg tenker jo at dere rett og slett burde prøvekjøre aktuelle biler og bruke elminasjonsmetoden etterhvert. Ja, det vil ta litt tid, men det er en såvidt stor investering at det er greit å gjøre valg man er fornøyd med en stund.

Jeg tenker jo at en Golf eller Octavia med 2 cm ekstra bakkeklaring faktisk gir en ganske grei sittestilling, men jeg har en ganske så lang overkropp....det var dette med meg og Julius, vi er like! Imidlertid finnes Octavia som du antyder, også i Scout-utgave, om jeg ikke husker helt feil har man på et eller annet tidspunkt også levert vanlig stasjonsvogn med samme bakkeklaring. Forskjellene er merkbare, og da "sitter" man høyere. Om skoen trykker i selve setet, ja da begynner det å bli problematisk, da kan det være foruftig å se både på Tiguan og Kuga. Jeg opplever begge som greie kompromisser, dog passer de ikke helt inn i mitt kjøremønster. Men vi har alle våre preferanser, om din kone føler seg bedre i en sånn bil og dere ellers i store trekk holder dere i det norske riksveinettet i et sedat tempo, kan det fort gå greit! Dessuten: Tiguan, Kuga, Kodiaq er strengt tatt det vi kan kalle "mild" SUV, noe forenklet sagt: bedre allround-biler enn mange andre av denne sorten!

Skodas nye SUV-modeller er jo absolutt et alternativ, de første begynner å komme ned på et greit prisnivå. Kodiaq er på alle vis en grei bil, dog er den også en stor bil. Fordelen er at det er kurrant å gjennomføre en prøvekjøring, mange Skoda-forhandlere har demobiler av sorten , og i idsse tider er man mer enn velvillige på alle vis. En kunde er en kunde, også om han "bare" vil prøekjøre og få gode råd om en bilmodell med tanke på bruktbil....man selger jo også bruktbiler, må vite! Ellers er det en "outsider" som av en eller annen grunn ikke har blitt spesielt populær: Skoda Yeti. Den har et design man kan elske eller hate, fordelen er at såpass mange er i siste kategorie at bilen er rimelig å kjøpe som brukt. Levert med både TDI og små og litt større benzinere, vær dog ops på det magiske årstallet "2013" med de små benzinerne fra VAG...stikkord "kamkjede" vs tannreim, den siste holder år ut og år inn, mens motorene med kamkjede hadde en feilkonstruert strammer som i verste fall medførte totalhavari. Mao bør man unngå 1.2 hhv 1.4 TSI fra FØR 2013...sånn circa....og er man i tvil...sjekk om motoren har KAMKJEDE eller TANNREIM. Diesel er og blir det beste valget om man bor litt utafor byen, med 2.0 TSI som en god nummer to.

Av egenskaper som gjør at Yeti skiller seg ut, er korte overheng og fleksibel innredning. En ulv i fåreklær når det gjelder fremkommelighet, og en utrolig praktisk bil i det daglige. Virkelig pen når man ser den på reklameplakaten på en svær vegg i Tsjekkia, men noe "stygg andunge" i det norske bilmarkedet. Som sagt, spesielt design, man må se nøye på den flere ganger for å se at det faktisk er en ganske så grei bil. Høy sittestilling også, det er litt "Caddy" i den. Når vi sier "Caddy": Caddy finnes også i personbilutgave, med firehjulstrekk attpå til, relativt sjelden, men det er solgt noen av dem. Nesten som en Yeti, en bil som er mer praktisk enn pen.

Om vi ser bort fra dette med mine kjepphester hos VAG: Ford Kuga er også et godt alternativ, du får mye bil for pengene, du får gode samarbeidspartnere, du får grei tilgang på såvel versktedstjenster og deler de fleste steder. Men igjen, vær litt ops på dette med hvilken motor som står under panseret, om du søker her på Kuga hhv Mondeo / SMax, vil du se at Kamerat K har skrevet den rene føljetongen om Ford og motorer, mannen er den reneste delekatalogen, et oppkomme av kunnskap! Automatkassene i Kuga er såvidt jeg forstår av dobbelklutch-typen, dyrt om noe går i støkker, men man skal være nøkternt optimist her: gitt normalt fornuftig kjørestil, oljeskift til rett intervall og - det kan jeg aldri understreke kraftig nok: ALDRI kjøpe en "chiptuna" eller "optimalisert" bil, ja da går det som regel helt greit! Generelt ville jeg ikke vært redd for å kjøpe verken VAG eller Ford med automatkasse, og i store trekk: man får greie biler som gjør det de skal over tid. Husk bare første hovedsetning: pass på bilen og den passer på deg!

THE BOTTOM LINE er at det fornuftige valget for folk flest er en konvensjonell stasjonsvogn, gjerne med firehjulstrekk (husk at Haldex 5 er bedre enn Haldex 4, selv om begge gir grei fremkommelighet) og 2-4 cm ekstra bakkeklaring. Om konens vetorett tilsier at hun må sitte høyere enn i en stasjonsvogn for å ha oversikten og ellers være glad for fornøyd, kan Tiguan, Kodiaq, Kuga....for ikke å forglemme outsideren Yeti....være veien å gå. Da har du snevret det ned til to hovedgrupper av biler som dere kan vurdere opp mot hverandre. Når dere har bestemt dere for to SUV or not to SUV, er iallefall den batchen vi har kommet frem til, minst mulig "SUV". Lykke til!

Antall visninger