Revisjonshistorikk [tilbake]

Som Kamerat K sier, den eneste realistiske løsningen for å få Volvo-seter er å bytte Renaulten med en Volvo. Rent bortsett fra de barrierene som nevnes, er det en ikke ubetydelig risiko for at moroa vil koste mye, mye, mye mer enn det smaker! Nå har det seg sånn at jeg har førstehånds kjennskap til den sorten problemer, den beste løsningen er enkel: aldri, aldri, aldri kjøpe bil uten grundig prøvekjøring (og ditto prøvesitting). Og må du kjøre en bil med dårlige seter innimellom, ja da er fortsatt regulering av setene om ikke fullgod løsning, så iallefall en løsning som vil redusere plagene du måtte ha. En pute i korsryggen (mange seter har null korsryggstøtte) kan også være en god ting, og man skal heller ikke være fremmed for å ha en pute under rumpa, det hjalp min gamle mor gjennom et par tiår...hun fikk en brist i ryggen og bekkenet etter en høyhastighetskollisjon, du kan si at det virkelig gir begrepet "vond rygg" mening.

For min del har jeg to soner med det man kan kalle "karnøfla" virvler, det gir også mykje spenning i kvardagen! Legg til at jeg har samme kroppsfasong som Julius, det gir også utfordringer i forhold til f.ex japsebiler...det er helt håpløst for meg! Gjennom 2, snart tre tiår har jeg kjørt tysk kvalitet privat, tysker seter er etter min oppfatning svært nær Volvo for vonde rygger, men arbeidsgivers tjenestebiler har vært hummer og kanari, da er dette med seteregulering - speseilt seteryggens vinkel er viktig - og gjerne en strategisk plassert pute - tingen! Det trickset fungerte også når jeg ved en inkure måtte kjøre en Skoda Pickup fra et sted langt syd i Spania og hjem for en del år tilbake, 3000+ km og dagsetapper på rundt 1000 km og 12 timer er ingen spøk med vond rygg.

Men det gikk det også - rett nok med noe spesiell kjørestilling og opptil flere puter, men jeg tenker at du muligens kan finne løsninger som fungerer med Renaulten din også, du kjører neppe opp og ned til Spania i det daglige! Det gjør det litt enklere! Og finner du ingen gode løsninger, er det to muligheter: enten bytte ut bilen og finne et alternativ gjennom grundig prøvekjøring....eller....legge ferien til et annet land i Europa der man har mye Renault.....og finne en modell med seter som kan tilpasses din bil uten for mye kav....forhåpentligvis bedre seter.

Jeg ville da primært gjort ferien til en vandring fra hoggeri til hoggeri,der du legger frem problemet og får hjelp av hoggern' til å finne seter som passer "rett inn"....mange hoggere er vandrende oppslagsverk i så måte! Den som leter lenge nok, den finner, men vær også forberedt på at du kaaaaaaaaaaaaanske ikke finner! Det ligger også i sakens natur at du bør sette inn setene der i det store utland, lavere timepriser og så videre. Det er uansett den sannsynligvis eneste muligheten du har til å finne seter som passer i festene og er så nær i andre egenskaper at du ikke degraderer sikkerheten i bilen din. Dessuten...de må passe elektrisk sett...og er det SIDEKOLLISJONSPUTER i bilen din må også dette henge med! Så nei, heller ikke DENNE løsningen er enkel! DET JEG TENKER PÅ, er at du kan være så heldig å finne f.ex såkalte "sportseter" fra en bil av samme sort som din egen. Om de er BEDRE for ryggen din, er selvfølgelig et åpent spørsmål, du skal virkelig være VELDIG glad i bilen din for å gjennomføre et slikt prosjekt. Men, f.ex i Frankrike finner du mengder av Renault, maten er god, landsbygda er vakker, vel verdt en ferie.

THE BOTTOM LINE er at det nok vil være enklere og billigere å bytte bil enn å bytte seter. For min del ble løsningen etterhvert Golf med "ergonomiske" seter, identiske med det som ble solgt som "sportseter" i hine dage. Skoda har identiske seter, ellers har mange biler med mer eller mindre tysk opprinnelse gode seter - det kan ha sammenheng med at tyskerne er litt større enn f.ex våre franske venner. Men igjen: prøvekjøring, prøvekjøring og atter prøvekjøring før du kjøper! Lykke til med både bil og rygg, prøv det enkle først du: flytte litt på seteryggen, eksperimentere litt med puter, og ikke minst: prøv deg litt frem med forskjellig avstand til rattet. For noen ryggproblemer er spenning og belastninger i nakken den utløsende årsaken til vondt'ene når du kjører bil, mens andre problemer er relatert til belastningen av å sitte rett opp og ned: det genererer trykk på virvlene. Og atter andre har et problem med virvlene nederst i ryggsøylen, da blir det fort "tresmak" i akterspeilet. Atter andre har en kombinasjon av hele gullrekka, da er det egentlig problematisk uansett. Nei, jeg vil ikke anbefale kiroprakor, men en dyktig fysioeterapeut kan muligens hjelpe deg å finne løsninger, også i forhold til den bilen du har. Lykke til!

Antall visninger