Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, jeg ville ikke spredd meg så mye, begynn med å oppsøke en VW eller Skoda-forhandler og prøvekjør. Om de ikke har nye demobiler av en for deg aktuell sort, så har de store forhandlerne som regel et greit utvalg av aktuelle biler. Nei, merkeforhandlere er ikke det billigste stedet å handle brukt VW eller Skoda, selv om unntak finnes, men jeg tenker at man bør gjøre en god jobb når det gjelder å vurdere hvilken bil som passer best. Jeg gikk rett nok den "andre veien" når jeg kjøpte bil sist, både Volvo, BMW og Audi sto på min mentale liste, men de falt bort i tur og orden, bla denne biten med gode lokale samarbeidspartnere er viktig for meg. Når jeg naturlig nok etterhvert havnet i VW-sjappa, og bla fikk prøvekjøre en av de ansattes private CC på en lørdags ettermiddag, var det som å komme hjem. Jeg hadde forøvrig bestillinga klar på en CC "med alt", men så fikk jeg prøvekjøre den nye Golf7 dagen før alle andre, siden har det vært Golf. Derfor tenker jeg at prøvekjøring er alfa og omega: smaken er som baken, og begynner du i Octiva/Golf enden, gjør du definitivt ikke noe feil. Begge finnes i søkk og kav i bruktmarkedet...og Octavia gir veldig mye for pegene, et hakk mer enn Golf. Som nevnt innledningsvis, jeg ville ikke låst meg til "SUV", men igjen, smaken er som baken!

Korea- og Japs passer ikke for alle, men det koster lite å prøvekjøre, for all del. Jeg er blant dem som får utslett og allergiske anfall av den sorten biler, det har med vonde minner å gjøre, bla har et par støkker jeg kjenner opplevd den gamle Hyundai-importøren på sitt verste, legg til at bilene har spesielle måter å gjøre ting på som ikke passer helt for den norske vinteren. Kia er også litt spesiell, importøren har tette knytninger til BOS for å si det sånn, og jo, det er "greie" biler, men det er også biler som gir fod næring til myten om at biler ikke holder mer enn 100.000 km :-) Når du nevner Volvo: jolly fine, men prisnivået er stivt, du ender raskt opp med eldre bil som er kjørt typisk 2-300.000 for ditt budsjett. Volvo er IKKE feilfrie. Om jeg skiulle anbefalt noe fra Volvo, ville jeg likevel sett i retning av Volvo V70: "gubbebilen. En konvensjonelll herregårdsvogn med firehjulstrekk kan du få gunstig. Ja, automatkassa kan være festlig, Volvo Norge tok i sin tid rundt 70.000 for å hive inn en byttekasse, mens du kan få overhalt kassa for rundt 10.000 i Sverige...så jo, det går an å eie Volvo om man vet hvordan man snor seg. Men å eie Volvo og være henvist til den norske importøren og norske merkeforhandlere kan gi mer spenning enn man setter pris på!

Som sagt....V70 kan være verdt å vurdere. Andre, tilsvarende biler som er gunstige i bruktmarkedet er Fords Mondeo og Opel et-eller-annet som jeg har glemt. I det hele tatt, Opel kan være gode kjøp på kort sikt, men regn IKKE med å få spesielt mye kundestøtte, Opel har vært GM sitt stebarn i flere tiår og er mer eller mindre ødelagt som merkevare i Norge...derav også prisen. FORD MONDEO finnes imidlertid i ørten varianter, likeledes Ford Kuga. Verdt å se på, spesielt om du har en velrenommert merkeforhandler i ditt område. Vår gode venn her inne - Kamerat K - er ekspert på Ford og kan alt som er verdt å vite om nettopp Ford. Og til forskjell fra "alle de andre": Ford er nesten like grei å eie som VW-Skoda.

Toyota? Koster å være kar, Toyota er IKKE feilfrie biler, men en ting skal de ha: kundestøtten fra såvel Toyota Norge som merkeforhandlerne er i stjerneklasse. Også Toyota i diverse varianter har vært populært som tjenestebil hos mine arbeidsgivere, bilene svikter aldri, men du og du, så mange siffer det er på regninga etter hver service! Ja, det er gjennomgående greie biler, man kan lett finne et frittstående verksted som kan ordne det meste på en Toyota, men for meg er det dette med "utslett og allergi". For RAV4 spesifikt er det veldig markant, forrige generasjon hadde en mildt sagt elendig ESP/antispinn, sammen med et uforståelig elendig firehjulstrekk var det definitivti kke noen høydare som tjenestebil. Det er en av de få biler jeg har opplevd som blir stående og spinne uten å komme av flekken i 10-15 cm nysnø....attpå til på FLATMARK! Den var også meget spennende ved kurvekjøring, både på glatta og sogar på tørr vei. Motorene var heller ikke noen høydare, ja, det er relativt rimelige biler, de er pålitelige gitt at man passer litt på dem, men det er en bil man enten liker eller ikke liker....igjen...prøvekjøring! Den nyeste er vesentlig bedre, dog vet vi jo at den vippa på rumpa under elgtesten :-) Jeg er rimelig sikker på at det har med en dårlig ESP å gjøre, jeg ville ikke kjøpt RAV om firehjulstrekket og god ESP/antispinn var viktig.

I det hele tatt: prøvekjøring. For min del har jeg en kropp som minner om vår gode venn Julius i Kristiansand, jeg sitter overhode ikke "godt" i verken japs eller andre asia-kasser. Det påvirker også min tildels sterke aversjon mot den sorten :--) Unntaket er Landcruiser, men det blir liksom ikke den rette bilen til mine daglige behov :-)

THE BOTTOM LINE er at jo, det er en håndfull bilmerker som gir litt mer for pengene, i den forstand at du får relativt ny bil med ikke altfor avskrekkende kjørelengde for ditt budsjett. Jeg ville altså tenkt i retning av VW / Skoda, kanhende også Ford evnt Mitsubishi kan passe, disse gir alle sånn passe grei tilgang på deler og verkstedstjenester de aller fleste steder. Du har også en norsk importør som har gjort et hederlig godt forsøk på å ta vare på kundene opp gjennom åra. Bilene kan man like eller ikke like, jeg er rimelig sikker på at du finner en grei bil som passer for din ønskeliste i dette knippet. Ja, om du ikke trenger å handle med det aller første kan du ta for deg flere alternativer, men til syvende og sist: du er jo godt vant i dag....det er VELDIG mye som blir en skikkelig nedtur når du er vant til Volkebox TDI :-) Lykke til!

Antall visninger