Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, en tilføyelse ifht siste svar her: ja, det finnes mye å velge mellom, noen av alternativene kan faktisk være ganske så brukbare, men her snakker vi bruktbil, og vi snakker om en helt vanlig kvinne i kategorien "hvermannsen" som ønsker seg en grei og problemfri bil til og fra jobb. Ut fra egne kriterier finner fr Hvermannsen to småbiler, begge er blant Europas mest solgte i sin klasse.

Og nei, det er faktisk ikke uten grunn: VAG gjør en gjennomgående god jobb på alle punkter, man er en god samarbeidspartner gjennom hele bilens livsløp, i den forstand at deler og verkstedstjenester er tilgjengelig praktisk talt overalt - over hele Europa. Dette preger også tredjepartsmarkedet, og for de av oss som ikke synes noe om å bytte bil annethvert år, er dette gull verdt! Her hjemme i Norge er og blir VW / Skoda og forsåvidt Seat, fornuftige valg for såvel proffesjonelle brukere som oss vanlige dødelige. Og ja, jeg har i store trekk vært blant dem som ha vært avhengig av bilen for å komme meg på jobb og få mat i skapet i noenogførti år, store deler av tiden har det vært et absolutt krav at bilen gjør det den skal H24/7.

Og som de som følger dette glade forum vil ha fått med seg: jeg er en sær fyr som ikke bytter ut en bil som fungerer, jeg mener ærlig og oppriktig at en bil skal levere dette, H24/7, uten nevneverdige problemer og grå hår i hodet, minst 500.000 km. Der leverer VAG, gitt et normalt regime for service og vedlikehold og ditto løpende understellsbehandling. Mine biler er kjørt lenger enn langt før de går videre til neste lykkelige eier eller blir smadret rundt meg. Det siste er kjipt, men også med tanke på sikkerhet er VAG på topp: både jeg og min mor har opplevd høyhastighetskollisjoner der vi har blitt torpedert av trafikalle idioter på verst tenkelige vis. Forskjellen mellom oss og mange andre er at vi kan fortelle om det etterpå: rett nok ikke uskadd, men med liv og nogenlunde helse i behold. Den som ser på tekniske bulletiner og sprengskisser av f.ex en Golf, vil se at det er gode grunner til å velge f.ex Golf fremfor asiatiske mellomklassebiler.

Tilsvarende vil denne enkle greia som "service og vedlikehold" være en vesensforskjell. Ja, det er mange "kule" biler der ute, men du og du, så moro det er å eie en "kul" bil som egentlig ikke selger stort i Norge....og altfor ofte har en importør som gir beng! Helt greit for en habil garasjemekaniker som har muighet til å la bilen stå en stund mens han venter på deler og koser seg med Youtube-videoer for å finne ut åssen han skal få bilen på veien igjen, men her må man stikke fingeren i jorda: skal man ha en bil som gjør det den skal uten dilldall, eller skal man skaffe seg en ressurskrevende og ikke minst, kostbar hobby? I mange tilfeller har man i praksis ikke norsk kundestøtte i det hele tatt, da står man der med det berømte skjegget i postkassa!

Men selvfølgelig, smaken er som baken! Jeg tenker imildertid av VW / Skoda er et godt valg her, gitt at vår gode venninne sjekker det grunnleggende før kjøp....her er nevnte sjekklister til god hjelp.

The Bottom Line er at ja, det finnes en håndfull alternativer som kan fungere, men jeg regner med at pekerne fra finn er begrunnet med omtrent samme filosofi som jeg har for å velge VAG, se ovenstående. At jeg i tillegg har kjørt VAG noen tiår, gjør at jeg kjenner bilene relativt godt, jeg slipper å finne opp kruttet og google frem og tilbake med andre produsenter. Ja, jeg har vurdert alternativer, bla BMW og Mercedes, som naturlig er når man kommer opp i åra og ikke trenger å bekymre seg allverden for budsjettet, men etter noen runder med prøvekjøring og grundig sjekk av de respektive samarbeidspartnerne, var det som å komme "hjem" når jeg prøvekjørte VW. Jeg hadde bestillinga klar for en CC "med alt", men etter å ha prøvekjørt Golf 7, var det ikke tvil, som VW sier i reklamen: det er en Golf for alle! Nei, ikke "verdens beste" på noe vis, men det som gjør Golf til et godt valg er at det er en grei allrounder. Der er ikke "de andre".

Ja, SKoda Fabia er et knakende godt alternativ, men IKKE med 1.4 TSI av første generasjon under panseret! Derfor gjentar jeg forrige anbefaling: Golfen er det beste valget av de to kandidatene her. For orden skyld: jeg har kjørt Golf 7 noen år sjæl, Golf 6 har jeg aldri eiet, men jeg har prøvekjørt den. Grundig. Den er noe slapp i fisken og egner seg lite til "aktiv" kjøring, men du og du, så trygg og forutsigbar den er i hverdagen for alle oss andre!

EN TING kan imildertid være verdt å vurdere: New Beettle i siste generasjon, dvs 2012 and on, er egentlig en Golf 6 med et litt mer sjarmerende karosseri. Det er en svært så undervurdert bil, i den forstand at mange ser den som upraktisk og ditt og datt, men faktum er at den har "alt" man trenger og litt til. Nei, ingen god familiebil, men grei nok for inntil to personer, baksetet duger om man må drasse på andre innimellom, og ja, man får faktisk plass til et barnesete eller to også. Verdt å vurdere, Beetle er levert til Norge med både 1.2 TDI og diverse bensinmotorer. NB vær ops på dette med 1.2 / 1.4 TSI: sørg for at DIN bil har REIM og ikke KJEDE!!!! Meg bekjent har de fleste Beetle levert til Norge "rett" motor, men man kan aldri spørre for mye her!

Og fordelen med Beetle er altså at den er litt mindre populær enn Golf....dette gir lavere pris og mer bil for pengene, i den forstand at vi snakker nyere bil som er brukt mindre! Lykke til!

Og nei, jeg har ikke skylapper, men veldig gode solskjermer :-)

Antall visninger