Revisjonshistorikk [tilbake]

En vesentlig ting: Audis quattro-system er det klart beste firehjulstrekket, og 1.9 TDI er en så godt som bombesikker motor....med 2.0 TDI hakk i hæl. Velger du bil med manuell kasse, er det normalt sett problemfritt å kjøre en halv million kilometer uten nevneverdige problemer....forutsatt at du får tak i et eksemplar som har levd et liv med normalt godt serviceregime og gjerne understellsbehandling. Dette viderefører du selvfølgelig når du overtar bilen, pass på bilen og den passer på deg. Jo bedre du passer på bilen - kall det gjerne "forbyggende" - jo lenger kan du eie den uten store overraskelser. Det er godt for både lommepungen og miljøet! Husk også skiftinervallene for girkasseolje mv, spesielt om du kjøper bil med automatkasse!

Glem heller ikke at rust er og blir det desidert største problemet, også i forhold til en Audi. Det som er viktig å passe på, er oljeskift med filterbytte - ALLTID bytte filter og olje samtidig - ved maks 15.000 km....finn aldri på å gå for "longlife" intervallene med en dieselmotor! En ting som er litt dumt med Audi, er at du betaler litt ekstra for ringene i grillen. Det er også litt mer dilldall-utstyr på en Audi, sånt går gjerne i støkker, men velger du f.ex en bil som den som Benny refererer til, en nokså standard A4 uten menger av kjekt-å-ha ekstrautstyr, er du en klok mann! Styr også unna biler med mer enn si 3 eiere, biler som er "ungdomskjørt" og ikke minst: biler som er "tuklet" med. Chiptuning er en sikker oppskrift på personlig ruin og gråt og tenners gnissel med 1.9 hhv 2.0 TDI. Sånn er det bare, uansett hva "ekspertene" på gatehjørnet og i gutteklubben hevder.

The Bottom Line er at du kan få f.ex en grei A4 om du følger Bennys oppskrift og tillagt de punktene jeg nevner over. Dog er ditt budsjett noe begrenset, når du er ute og titter på bil vil jeg anbefale at du samtidig titter på Skoda Octavia. Med Octavia får du en vesentlig nyere bil, motorer og girkasser er i samme sjangeren, ikke riktig like mye "panservognfølelse" som når du setter seg inn i en Audi og lukker døra, men absolutt greie biler som gjør det de skal på en god måte. Firehjulstrekket på Octavia er midlertid av den enkle sorten, med ditt budsjett snakker vi Haldex 4.

Det fungerer svært godt i forhold til fremkommelighet, men det er først og fremst et "on demand" firehjusltrekk, dvs at bilen i store trekk er en forhjulstrekker til forhjula begynner i spinne. Haldex 4 har imidlertid bedre regulering av innkoblingen av trekkkraften enn tidligere generasjon, så vi snakker absolutt om et anvendelig alternativ, me selvfølgelig, Audis permanente firehjulstrekk er flere hestelengder bedre når vi snakker stabilitet og kjøreegenskaper, spesielt under krevende forhold. Et alternativ er selvfølgelig Octavia med Haldex 5, dvs fra slutten av 2013 og fremover, men da må du øke budsjettt noe. Jeg tenker litt som Benny her, gitt din fornuftige tankegang er budsjettet ditt helt greit i forhold til en rmelig dieselbil.

Vil du ha Audi, jolly fine, men kjøp ikke bil uten prøvekjøring og en grundig sjekk. Du finner sjekklister for begge deler på Motors hjemmesider, følg dem og ta gjerne med en god venn som kan de tingene du eventuelt ikke kan. Vær også ops på at det tar 5 sekunder å endre kilometertelleren på en Audi, dette er vanligere enn vi liker å tenke på. Sjekk derfor servicehefte / verkstedshistorikk og ikke minst, kilometerstand registert ved EU-kontroll! Helt greit med en bil som er kjørt ærlige 4-500.000, slike biler er gjennomgående langkjørt og tatt vare på, men en overprisa og gjerne "sminka" bil med mistenkelig lav kjørelengde bør sjekkes ekstra nøye. Og igjen, sjekk ekstra nøye for rust, spesielt ved "nylig understellsbehandling" utført hjemme i garasjen! Er det ny understellsbehandling, forlang kvittering fra verkstedet som har gjort jobben!!!!

Og blir du betenkt etter å ha sett på typisk 15 år gamle Audi...kan du alltid finne deg en 10 år gammel Skoda til samme pris :-) Verdt å ha i bakhodet, det er IKKE rasjonering på gode biler! Lykke til!