1 | opprinnelige versjon |
Fort gjort å glemme, men olje er hygroskopisk....dvs at den tar opp vann over tid. Når vi bor i et land med betydelige temperaturvariasjoner i løpet av døgnet, og attpå til ofte har høy luftfuktighet, oppstår det uvegerlig kondens, også i motoren på den feiende flotte Golfen din. At motoren starter sporadisk, innebærer også at en betydelig del av kjøringen vil være med kald motor. Også det har konsekvenser. Noe kynisk sett: oljeskift er definitivt ikke det man bør spare på, i særdeleshet ikke i garantiperioden! Det kan bokstavelig talt straffe seg knallhardt! Ja, det er rådyrt å skifte olje og filter på merkeverksted, men det er jo ikke verre enn å finne et uavhengig, autorisert verksted og ta servicen der. Stemplelet derfra er like mye verdt ifht garanti som merkeverkstedets stempel, på et punkt nær: det man kaller "rustgaranti" krever at merkeverkstedet "inspiserer" bilen.
Vi har både Golf og Beetle hjemme, Golfen har 30.000+ intervaller, men jeg bestiller konsekvent oljeskift med filterbytte hver 15.000 km, maks 20.000 ved mye langkjøring....dels pga kondensproblematikken, dels av den enkle grunn at dritten som samler seg opp i olja kun har EN vei ut av motoren: via tappepluggen....og selvfølgelig....filterbyttet. Igjen, oljeskift er IKKE det man sparer på, og når literprisen på olje av rett sort (alltid rett spesifikasjon, aldri "prøve" olje fra Biltema eller andre Mikke-Mus oljer) er opp til en fjerdedel av prisen ved merkeverkstedet, er det ikke noe problem å være bedre føre var! Mhp rustgarantien er jeg av den oppfatning at det er bedre å unngå rust enn å stole på "rustgarantien". Du skjønner hvorfor om du finleser vilkårene, og kaster et raskt blikk under bilen din...."rustbeskyttelsen" fra fabrikk på europeiske biler holder ikke mål for norske vinterforhold og det fantastiske norske vintervedlikeholdet langs veiene! Jeg tenker da på salt i ufattelige mengder, i Oslo-gryta f.ex kan du formelig høre at stålmarken raper!
Og som vi vet.....rustproblematikken reduseres betraktelig med understellsbehandling hos en velrenommert aktør og jevnlig etterbehandling, typisk annethvert-tredjehvert pr.
Når garantitiden er ute, ville jeg i ditt sted lagt meg på oljeskift hver 15.000 kjørte kilometer evnt en gang årlig, uavhengig av om det er så og så mye elektrisk eller ditt og datt. Du kjører neppe i rent elektrisk modus, det fornuftigste er å kjøre bilen i hybridmodus. Da starter motoren innimellom, ikke minst i de 6-8 månedene i året der du gjerne vil slippe å kjøre med votter og skjerf!
Ja, både service og understellsbehandling og alt annet man gjør for å passe på bilen koster penger, men som jeg alltid sier, pass på bilen og den passer på deg! Kostnadene til denne biten er så alikvel bare en pølse i slaktetia, sjekk andre kostnader ved å eie bil og bli overrasket! Sjekk gjerne også hva det koster med et motorhavari som kan bli konsekvensen av å slarve med oljeskift, og ta et ord med et verksted om hva det koster å sveise bittelitt rust! Du kan understellsbehandle bilen din på en god måte i 20 år for hva det koster å sveise inn et par nye kanaler! Skulle du mot formodning likevel mene det er for dyrt, kan jeg anbefale tråsykkel eller månedskort! Lykke til!