1 | opprinnelige versjon |
Helt korrekt som Kamerat K sier, VAG har (som mange andre produsenter) et system med "byttedeler", der deler som har gått i støkker på kundens bil byttes ut med fabrikkoverhalte deler. Det er win-win for alle, for kunden kinnebærer det lavere pris enn tilfellet ville vært ved bruk av fabrikknye deler, og den delen du får, er for alle praktiske hensyn like god som en fabrikkny del. Og ja, du har også samme garanti for den jobben som er utført....jeg ville ikke bekymret meg whatsoever, det er svært sjelden et merkeverksted tirckser og mikser ved å fakturere deg for deler som man IKKE skifter ut. Årsaken til at du ikke får en pose gamle deler tilbake etter jobben burde være innlysende: delene går tilbake i byttesystemet for overhaling - eventuelt destruksjon om de mot formodning skulle være så slitt at de ikke kan brukes igjen.
For deg betyr det imidlertid ingen verdens ting, du kan ikke bruke dem til noe som helst: delene som er en del av dette byttesystemet er gjennomgående så krevende å overhale at selv ikke den mest ihuga garasjemekaniker har fnugg av mulighet til å gjøre den samme jobben der hjemme, gitt at vi snakker om tilnærmet samme kvaliteten på den overhalte delen i ettertid. Men igjen: systemet forutsetter at man har brukte deler som kan sirkulere. Om du vil overhale delene selv, jolly fine, bare å gå i gang, men da kan du IKKE nyte godt av fordelene med å kjøpe rimelige byttedeler OG beholde den brukte delen for å "overhale" den og bruke den neste gang! Sagt rett ut, da må du ha DITT EGET VERKSTED og sørge for hele kjeden SELV der hjemme i garasjen! Jeg har faktist gjort det i hine dage med Laddissene mine, etterhvert hadde jeg et ganske så komplett lager med både "hoggerdeler" fra forrige bil og "overhalte" deler, men dette er 40 år siden, mde biler som er så enkle å vedlikeholde at man ler hele veien til garasjen! Tro meg, selv om Octavia er greie biler, det er bokstavelig talt et halvt århundre mellom Lada 1500 og den bilen du har foran deg i dag, du vil IKKE glise lenge om du bare tenker tanken på å "overhale" innsprøytingsdyser der hjemme med deler og verktøy fra Biltema! DEt er en sikker vei til katastrofe, rett og slett!
I DET HELE TATT, alt du skriver tyder på dårlig kommunikasjon med verkstedet. Hvem som har skylda for dette, er ikke godt å si, men som regel er det en tosidig sak. Om du sjekker fakturaen en gang til, tipper jeg du finner formuleringer som sier at dette er "byttedeler", eventuelt et par ord som forklarer hva man har gjort. Om du teller til sånn omtrent 10000, tar en ispose på hodet og tar en hyggelig samtale med verkstmesteren, får du sannsynligvis en forklaring ala den du har fått av meg og kamerat K. Som nevnt, du sier ikke noe om hvilken generasjon Octavia du har flere varianter over temaet TDI og innsprøyting under panseret.,,,,jeg tipper du har en nyere bil, og at det som faktisk har skjedd, er at det er montert inn byttedeler i tråd med det ordinære systemet. Men du sier heller ingen ting om hva som faktisk står på fakturaen, det første du må gjøre er å sette seg ned og lese gjennom hva som faktisk står der. Ja, det hender at man er uheldige med spesifikasjonen, men bank i bordet, jeg har ennå ikke opplevd at et Møller merkeverksted slarver med fakturaen.
I det hele tatt: gjennom et kundeforhold som strekker seg tilake til tidlig 90-tall har jeg ikke opplevd dårlig kundebehandling whatsoever...oppskriften er enkel: bygg en god kunderealssjon og sørg for å ha faste kontaktpunkter, da går alt så meget bedre! Be gjerne om en omvisning på verkstedet, det er også en del av dette med å bygge en relasjon: jeg liker å se et ryddig verksted, jeg liker å se menneskene som faktisk gjør jobben...det er slik man bygger tillitt. Og ja, jeg bruker fremdeles merkeverkstedet til min VW innimellom, men service og løpende vedlikehold gjør jeg hos et uavhengig, autorisert verksted...det har med pris å gjøre, det har med en svært dyktig verkstmester å gjøre, og det har med atskillige mil kortere vei å gjrøe. Tenk den tanken du også, men har du tull med innpsørytingsystemet...bruk et diesel-elektrisk verksted!!!! Unntaket er om bilen ennå er under garanti....men du sier jo ikke om bilen din er 1 måned eller 12 år gammel!
Fungerer det ikke på det ene verkstedet, finn et annet, verre er det ikke. Ja, jeg vet at det finnes råtne egg i kurven hos Møller også, men får du mistanke om noe sånt etter den samtalen jeg anbefaler, innhent en second opinion og lytt til den, jeg tviler sterkt på at man har gjort noe som helst galt i ditt tilfelle: å tricke med småting er liksom ikke noe poeng når man driver et seriøst verksted. Jeg ser heller ikke noe poeng i å lage en kattesjau, som jeg sier i mitt første svar til deg: om bilen går som den skal, jolly fine, da hadde jeg kost meg med bilen og hatt tillitt til at det er gjort godt arbe'! Si gjerne "takk" til de gutta som har gjort jobben neste gang du ser dem!