Revisjonshistorikk [tilbake]

Neppe noen stor forskjell på rustproblematikken her, tipper du vil se det samme om du tar en titt under som på andre europeiske biler: bunnplata har noe som minner om ustbeskyttelse, mens alt som er montert i ettertid kun er "beskyttet" med et tynt lag lakk. Ingen av delene holder mål til en norsk vinter og det kgl norske veivesens variant over temaet "vintervedlikehold", altså en blanding av salt og ymse andre godstoffer som sammen med vannet som uvegerlig følger med, formelig gafler i seg bilen din så du kan høre det lang vei! Og sier du ordet "hulromsbeskyttelse" er det ikke stort bedre der, fra rundt år 2000 og utover synes det som om dette med "rustbeskyttelse" har blitt en salderingspost der målet er å spare produksjonskostnader og selge nye biler!

Ellers kan man jo egentlig ikke klandre bilprodusentene, man legger seg på en middelvei som passer de store markedene. At man skal bruke store summer på å lage "rustfrie" biler til det norske markedet kan vi egentlig ikke forvente...og ja...jeg sier det "norske" markedet, fordi vi står i en særstilling når det gjelder myndighetenes holdning til piggdekk og vintervedlikehold. Verken i Finland eller Sverige har vi "norske" tilstander, bla svenske myndigheter sier som så, at piggdekk øker trafikksikkerheten, eventuelle ulemper og merkostnader er underordnet her.

Merk deg forøvrig at asiatiske biler blir understellsbehandlet når de kommer til Norge, det er ikke uten grunn. Vi som foretrekker tysk, bør gjøre det samme: sjekke om forhandleren har en avtalepris og kan ordne understellsbehandling for oss (Flere forhandlere har slike avtaler) eller kjøre bilen direkte til understellsbehandling selv. Spør gjerne forhandler om man har anbefalte firmaer, man skal vite hva man gjør når man understellsbehandler en moderne bil! Det er også viktig å velge en velrenommert aktør som gjør godt arbe', velg ut fra kvalitet, ikke pris! Og nei, det er ikke hårreisende dyrt, men ved all understellsbehandling er det sånn at man etter to-tre år bør sørge for etterbehandling. Det er så enkelt som at "godstoffet" tørker inn, under bilen får du også mekanisk slitasje. Ja, det finnes også de som tilbyr lanolin-behandling, eller "sauefett" som jo er en mer folkelig betegnelse på godstoffet her, men vær ops, selv om dette er gilde saker kreves det etterbehandling hvert år! Og bare så det er sagt: plastdekslene som er under bilen skal AV når jobben blir gjort, det er der en av forskjellene mellom "rimelig" og seriøse understellsbehandlere ligger!

Med hybrid er det dessuten en problemstilling som de som gjør jobben må ha kunnskap om: man bør unngå å sprøyte "godstoff" på kritiske steder som f.ex der batteriene er plassert. Nå har jo hybride drivlinjer vært på markedet en stund, hos en seriøs aktør har man denne kunnskapen.

"Rustgarantien"? Den som studerer vilkårene, vil raskt innse at den kloke heller sørger for at bilen ikke ruster....man legger IKKE verken bilens skjebne eller egen sikkerhet i hendene på en "rustgaranti" som - noe kynisk sett - ikke bidrar en pøkk til å hindre rustdannelse.

The Bottom Line er at ja, denne moroa koster litt, men sett over tid er det ikke engang en pølse i slaktetida! For en Golf snakker vi om 5-6000 for første behandling, deretter 4-5000 for etterbehandling. Med tre års intvervaller blir det drøyt 20.000 for en tiårs periode. Sett opp mot bilens nypris og andre løpende kostnader er dette bare moro, og ser vi på hva det koster å sveise rust, kan du le hele veien til banken! Ja, jeg er en av dem som mener at en god bil skal holde lenge, det viktigste her er jevnlig service og jevnlig understellsbehandling! Pass på bilen og den passer på deg, så enkelt er det. Og bare for å slå fast en ting: uavhengig av om du kjøper Golf eller A3, innen 5 år har du kritisk rustdannelse på din feiende flotte nye bil om du velger å stole på "fabrikkbeskyttelsen". Sa vi "rustgaranti"? Tenk omigjen....den trer først i kraft når det er rusta høl! I min verden er det gode sjanser for at en bilens sikkerhet er vesentlig degradert lenge før det ruster høl....derfor....understellsbehandling!

Og ja, jeg nevnte "asiatiske biler". Akkurat dette med understellsbehandling i Norge er det eneste gode argumentet for å kjøpe sånne biler. Men uten etterbehandling duger bilen ikke...så nei....det er hipp som happ! Lykke til med en god tysker, prøvekjør begge og velg ut fra preferanser, det er den beste måten å gjøre et godt valg på!

Antall visninger