Revisjonshistorikk [tilbake]

Send gjerne en mail til KIA Norge om dette fenomenet....det kan hjelpe dem til å tenke litt utenfor boksen og løse dette problemet. Slik du beskriver det, heller jeg mot at vi snakker om et integritetsproblem, altså et sensorproblem der flere sensorer som fortrinnsvis skal jobbe sammen, ikke er helt enige. Dersom bilens programvare ikke er satt opp på en slik måte at systemet skal "flagge" en slik situajson og koble ut, Det kan også dreie seg om en sensor, som i fllere påfølgende scan-sekvenser gir et forskjellig virkelighetsbilde, og altså ikke responderer på korrekt vis.

Noe forenklet sagt, dersom et virkelighetsbilde sier "hindring forut" og neste "bilderute" sier"klart", og bilens styringsystem sier "jollly fine, kjør på" har vi en kritisk feil. Dette kan skje de som tror de er best, kfr en unevnelig amerikansk fabrikant som markedsfører sine assistensystemer med brask og bram og hevder bilene skal være "selvkjørende"....når en bil med en drøss sensorer og påstått "verdens beste" ditt og datt dundrer inn i massive hindringer foran bilen gang på gang på gang, ja da er det noe galt et sted! Det burde ikke forundre noen at også KIA kan deisgne sine assistentsystemer på en uheldig måte. Og KIA kan sannsynligvis rette det opp.

The Bottom Line er at det problemet du beskriver, utgjør en sikkerhetsriisoko. I ditt sted ville jeg tatt det opp med såvel forhandler som importør, og hjeler ikke det, med fabrikanten. Få gjerne hjelp fra NAF, en bil skal ikke ha slike feil, sånn er det bare. Jeg så forøvrig innslaget på TV2 hjelper deg i går, holdnigen til KIA-representaten var mildt sagt unnfallende, nesten så man skulle tro at innflytelsen fra kundebehandlingen hos BOS slo igjennom. Og nei, det er ikke din jobb å løse dette, dette må KIA ta tak i! Men du skal ha ros for å et godt og gjennomtenkt resonnement som langt på vei nok kan forklare hva som egentlig skjer her! Som sagt, del det med KIA snarest råd!

  • En liten tilføyelse her: siden du knytter dette opp mot hendelsen med Kia i teksten, tenkte jeg "KIA" hele veien....og Kia har helt klart enn annerledes løsning i sine assistentsystemer. Skoda har rett nok en "samrøre" mellom adaptiv cruisekontroll, nødbremsystemet og ABS-bremsene, men systemet er designet slik at det kobler ut tvert om du så mye som tenker på å trykke på bremsepedalen. Slik skal det være, slik må det være. Om dette er et gjentagende, tilstedeværende problem, ville jeg tatt verksmesteren ved ditt merkeverksted med på en prøvetur og tatt det derfra. For ordens skyld: jeg har samme system, men en versjon som vel må kunne betegnes som andre generasjon av assistentsystemene. Den fungerer som den skal, aldri hatt problemer whatosever. Ellers har jeg rettet opp en trykkleif under...det er selvfølgelig Møller og Skoda du skal ta en stripe om du ikke får rettet opp problemet på annet vis! Lykke til! *

Send gjerne en mail til KIA Norge om dette fenomenet....det kan hjelpe dem til å tenke litt utenfor boksen og løse dette problemet. Slik du beskriver det, heller jeg mot at vi snakker om et integritetsproblem, altså et sensorproblem der flere sensorer som fortrinnsvis skal jobbe sammen, ikke er helt enige. Dersom bilens programvare ikke er satt opp på en slik måte at systemet skal "flagge" en slik situajson og koble ut, Det kan også dreie seg om en sensor, som i fllere påfølgende scan-sekvenser gir et forskjellig virkelighetsbilde, og altså ikke responderer på korrekt vis.

Noe forenklet sagt, dersom et virkelighetsbilde sier "hindring forut" og neste "bilderute" sier"klart", og bilens styringsystem sier "jollly fine, kjør på" har vi en kritisk feil. Dette kan skje de som tror de er best, kfr en unevnelig amerikansk fabrikant som markedsfører sine assistensystemer assistentsystemer med brask og bram og hevder bilene skal være "selvkjørende"....når en bil med en drøss sensorer og påstått "verdens beste" ditt og datt dundrer inn i massive hindringer foran bilen gang på gang på gang, ja da er det noe galt et sted! Det burde ikke forundre noen at også KIA kan deisgne designe sine assistentsystemer på en uheldig måte. Og KIA kan sannsynligvis rette det opp.

The Bottom Line er at det problemet du beskriver, utgjør en sikkerhetsriisoko. I ditt sted ville jeg tatt det opp med såvel forhandler som importør, og hjeler hjelper ikke det, med fabrikanten. Få gjerne hjelp fra NAF, en bil skal ikke ha slike feil, sånn er det bare. Jeg så forøvrig innslaget på TV2 hjelper deg i går, holdnigen holdningen til KIA-representaten var mildt sagt unnfallende, nesten så man skulle tro at innflytelsen fra kundebehandlingen hos BOS slo igjennom. Og nei, det er ikke din kundens jobb å løse dette, dette må KIA ta tak i! Men du skal slikt som dette! Du skal uansett ha ros for å et godt og gjennomtenkt resonnement som langt på vei nok kan forklare hva som egentlig skjer her! skjer, også ifht KIA-saken! Som sagt, del det med KIA rette vedkommende snarest råd! råd!