Revisjonshistorikk [tilbake]

Forklaringen på at bakhjulsdrevne BMW'er bokstavelig talt kan trenge en hjelpende hånd for å komme i gang i en glatt motbakke, er sannsynligvis idiot-dimensjoner på dekka. Det er så enkelt som at det for mange er viktigere at det ser "tøfft" ut, enn at man har optmiale vinteregenskaper. Ja , under gitte omstendigheter kan man akkedere seg frem til at lavrprofil og derved noe større fotavtrykk er en "fordel" på vinterføre, resonnementet er at større flate teoretisk sett gir bedre grep. Når man står der med skjegget i postkassa og gjerne vil opp en bratt bakke, innhentes man imidlertid nådeløst av av realitetene: større kontaktflate gir også redusert marktrykk. Det er dårlig karma her, du får omtrent samme effekten som vi hadde med f.ex gamle bakhjulstrekkere av den sorten som var veldig lette i rumpa :-) Du kommer mao ikke av flekken - ikke om det smalt!

I det hele tatt, betydningen av gode dekk med smalt fotavtrykk for fremkommelighetens del er gjennomgående kraftig undervurdert. Om ikke denne biten er på plass, ja da kan man ha både firehjulstrekk, optimal vektfordeling og verdens beste ESP/antispinn, man står likevel "bjønn"! Med "gode dekk" mener jeg forøvrig vinterdekk som er produsert for virkelige vinterforhold, der sitter vi egentlig igjen med kun tre produsenter, der Nokian Hakkapellita tar en suveren innertier på virkelig vinterføre i forhold til de to andre. Så får det heller være at "barmarkegenskapene", som er så viktige for noen, er så som så....vi har alle våre preferanser...for meg og dere som bor i Trøndelag er ikke dette med "barmark" det viktigste her! Legg til at det finnes varianter over temaet ESP/antispinn som er så dårlige at de burde vært forbudt ved lov, men greit nok, dette har blitt bedre og bedre over tid, selv våre japanske venner får dreis på dette etterhvert :-)

The Bottom Line er at nei, en bakhjulstrekker blir aldri like god som en firehjulstrekker gitt tilsvarende dekk og en normalt velfungerende ESP/antispinn på begge bilene, på den annen side sett: det holder lenge med "godt nok". Du er selv eksperten på de kjøreforholdene du møter i din trønderske hverdag, er du det minste i tvil og er avhengig av bilen H24/7, ja da kjøper du en bil med firehjulstrekk (der kommer jo også VAG med opptil flere gode modeller), men sier magefølelsen din at det kan fungere med bakhjulstrekk, er det jo ikke verre enn å avtale en prøvekjøring med din lokale forhandler sånn omtrent midt på vinteren :-) Det ville jeg gjort, samtidig ville jeg sjekka hvilke dekk som sto på bilen! Conti er en god allrounder, Michelin er best på is, mens Nokian hopper av glede og fryd når snøen laver ned! Be aware, har du først opplevd skikkelig rasseballføre med Nokian, vil du aldri ha noe annet! Men, sånn rent bortsett fra dette med fremkommelighet: den egentlige fordelen med firehjulstrekk er at bilen blir vesentlig mer stabil under alle forhold. Det er like vanedannende som dette med gode vinterdekk, har man først prøvd en god balansert bil med ditto firehjulstrekk, ja da vil man ikke ha noe annet!

Likevel, fremkommeligheten på en bakhjulstrekker kan være ganske så rå, jeg kjørte selv firkant-Lada i yngre år, også under tildels ekstreme vinterforhold. De gangene jeg kjørte meg fast, kan telles på en hånd, jeg fant lynraskt ut at dette med skandinaviske vinterdekk og en dimensjon smalere var en god resept for å få en bakhjulstrekker som var i overkant lett i rumpa til å bli en fantastisk vinterbil! Med god bakkeklaring og kjetting i bakhånd var det nesten som å kjøre beltebil! Dessverre har vi ikke plass til kjetting lenger, men om vi ser på dette med fremkommelighet alene kan man saktens komme frem med en bakhjulstrekker også. Det koker ned til at kjøremønsteret avgjør, om du kan gå i hi på de veste vinterdagene og ellers ikke kjører mer enn si et par mil i bynære strøk til daglig, kan man utmerket godt leve med bakhjulstrekk. Det man likevel skal ha i bakhodet, er at bakhjulstrekk aldri kommer opp mot firehjulstrekk verken mhp stabilitet eller for den sakens skyld, fremkommelighet når det virkelig gjelder. Lykke til, husk dette med prøvekjøring!

Antall visninger