Revisjonshistorikk [tilbake]

Først og fremst, det er ingen quick-fix ifht rust. Om du ikke har drevet med sånt før, er det ikke noe poeng å forsøke å "ta rusta" hjemme i garasjen, det ender ofte med at rusta tar deg isteden. Sånn er det bare. Men det finnes fremdeles små firmaer som gjør godt arbe' rundt om i kongeriket, de har en helt annen timepris enn sine konkurrenter med fine fasader med glass og stål. Gå for et velrenommert firma, om det er "litt" rust det er snakk om, trenger det ikke koste skjorta. En fordel med små virksomheter er at de bla ikke lakkerer mer enn nødvendig: der "de store" tar hele flata, tar gjerne "de små" akkurat det de trenger, og polerer sånn at det ser "helt" ut. De bruker litt mer tid på å finne rett farge også, men med lavere timepris lønner det seg for begge parter. Velg dog alltid et velrenommert firma, ikke gå for garasjesjapper og svartjobbere!

Mhp dette med om det koster mer enn bilen er verdt...jeg har alltid først og fremst sett på bruksverdien på bilene mine når jeg har tatt slike beslutninger: om bilen min ikke har vært kjørt mer enn si 300.000, har jeg tenkt som så at den har mange gode år og minst 200.000 km igjen. Hva er en titusenlapp eller to i den sammenhengen? En ny bil ramler minst 50.000 i verdi i det øyeblikk du kjører ut porten hos forhandleren, en god ven nopplevde sogar et verditap på 150.000 blanke kroner i løpet av et snaut år og 11.000 km med en bil fra en av markedslederne i Norge! Men, et stort men: du bør forsikre deg om at det ikke er skjulte overraskelser i form av mer rust, det får du sjekket smatidig som du innhenter et prisoverslag her. Når du eventuelt har fiksa dette, kjør direkte til understellsbehandling og følg opp med etterbehandling annethvert til tredjehvert år, så har du bil i både 10 og 20 år til. Ja, det koster, men igjen: kostnaden pr år blir marginal. Bor du i Sør-Norge, er DETTE et firma som tar både rustreparasjoner og understellsbehandling: https://www.handeland-antirust.no/

Dette med nøklene: NAF Nøkkelforsikring dekker først og fremst ved TAPTE nøkler, en slitt nøkkel er a complete diffferent matter. Synd at jeg har kastet de nøklene jeg hadde liggende fra min kjære Passat 1998, ikke umulig at de kunne passet. Men dette er enkle nøkler, ja, du har startsperre, så nøklene må programmeres, primært ved et merkeverksted. De gutta vet å ta seg betalt! Jeg er imidlertid noe usikker på om f.ex Mekonomen også kan ordne med nøkler, iallefall til eldre biler med enklere nøkler...som din. Alternativet er "SVERIGE", det er først og fremst programmeringen som koster skjorta her hjemme....det har noe med timesatser å gjøre. Corona-sirkuset kan jo ikke vare evig, med litt flaks holder nøkkelen din til du kan reise til Sverige!

DETTE MED LYSET forundrer meg noe: har du sjekket at reflektorene ikke er matte? Jeg har aldri opplevd lyset på de VW jeg har kjørt opp gjennom åra som direkte dårlig sammenlignet med datidens standard, men i disse dager har vi jo litt andre referanser. Nei, det er ikke realistisk å hive inn Xenon her, det være seg pirat eller noe annet, men det finnes sprekere H4-pærer, både mhp styrke og ikke minst, farge. Bla Phillips har en serie som jeg brukte: dels ga de merkbart bedre lys, dels var fargetonen mer "synsvennlig". Ja, det finnes også "piratpærer" med relativt mange watt, du har såvidt jeg husker, nokså store reflektorer...det kan fort gå greit med noen watt ekstra. Men ta vare på orignalpærene sånn at du har noe å putte inn til EU-kontrollen! REFLEKTORER får du sannsynligvis billig hos f.ex bildeler.no....om de skulle være dårlige. Husk bare at det er forskjell på å fise og drite i buksa, 100 hhv si 65 Wat ved fjernlys/nærlys er mer enn nok. Da skaper du heller ikke noen problemer for møtende trafikk, gitt at lysene er korrekt justert.

På Passat var det også et problem med spenningsfall over kablingen til lysene, jeg gjorde aldri noe med det, men mål gjerne spenningen inn mot pærene, er den under 12 V kan det hjelpe veldig med å koble dem direkte til batteriet med en noe tykkere kabel og et relee. Bla Biltema har fiks-ferdige satser med det du trenger.

EKSTRALYS? Det har visstnok blitt så meget mer liberalt nå, uten at jeg har sjekka dagens regelverk....jeg har ikke hatt ekstralys siden jeg fresa opp og ned langs sørlandske med Moskwitchen min for sånn circa 35 år siden. Men ja, du kan montere litt av hvert, LED-bar kan være en god ting, og seriøse forhandlere vil kunne gi deg råd mhp hva og hvordan du skal gå frem for at dette skal være korrekt og lovlig. Det bør det være, ikke fullt så kjapt å vippe av noen ekstralys som å skifte en lyspære eller to før EU-kontrollen!

Og nie, du klarer ikke å tappe batteriet sånn uten videre. LED-pærer har relativt lavt strømtrekk, og alle VW som er solgt som nye i Norge har generator og regulator tilpasset en norsk vinter og litt til....generatoren vil normalt sett levere mer strøm enn du forbruker, også med si 2-4 ekstralys av den nogenlunde edruelige sorten i gamle dager - dengang vi hadde vanlige pærer med høyt strømtrekk. Om batteriets tilstand er dårlig, ja se det er en annen skål, men om bilen ellers er odt vedlikeholdt, står det gjerne et nokså nytt batteri i bilen. Riktig dimensjonerte battterier av rimelig god kvalitet holder typisk 10 år og mer, underdimensjonerte batterier som det står "Biltema" på kan gå til Jesus etter 3 til 5 år. Men generelt: du merker det om batteriet ikke tar ladestrøm og begynner bli slapt....da kjører du til en batteriforhandler...om du har f.ex en Exide-forhandler i nærheten...eller f.ex Mekonomen. Et batteri koster typisk i trakten av en tusenlapp, det dobbelte for et høykapasitetsbatteri av god kvalitet. Det siste er primært for dieselbiler og sånne som meg som er opptatt av at bilen skal være klar til kamp H24/7 uansett. Men det holder fint med en "vanlig" batteri av god kvalitet, gjerne det "største" du får plass til...da har du et hav av kapasitet som altså generatoren fyller opp for deg hele tiden :-) Lykke til med en feiende flott bil!

Antall visninger