Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg har ikke denne varienten over temaet, kun en "vanlig" adaptiv cruisekontroll, det fungerer som en drøm: jeg setter farta sjæl og trives godt med det. Det interessante er imidlertid at det er en del opsjoner som kan settes av brukeren her, bla en form for fartsbegrensning. Det skulle undre meg mye om ikke din prediktive cruisekontroll har opsjoner som gjør det mulig å ignorere fartsgrenseinformasjonen fra navigasjonsystemet - kall det gjerne "slå av fartsbegrensning" - enten fra brukernivå eller på systemnivå, altså det nivået som nok ligger et hakk over det verkstedet ditt går inn på. Dette bør din forhandler kunne undersøke for deg - eventuelt Møller teknisk. Om de ikke gidder - ta gjerne kontakt med Skoda i Tsjekkia selv. Det hadde jeg gjort - dette er prinsipalt sett kun software, er det noen som vet hvordan du kan endre dette slik som je skisserer over, eller gjøre det for deg, så er det fabrikanten. Og ja - det er garantert mulig - det dreier seg om rett tilgang og rett kompetanse.

Ellers gir det jo seg selv at å legge kartdata til grunn for det som for meg fremstår som en cruisekontroll med automatisk hastighetsbegrensning. Ingen navigatorer har 100 % oppdaterte fartsgrenser i databasen, og leverandøren av systemene som brukes i VW hhv Skoda bruker sannsynligvis kartverk fra en av to store tyske leverandører . Med en oppdateringsfrekvens på en gang i året blir det om mulig enda mer høl i hue med et sånt system, både i Norge og EU. Derfor tenker jeg at forhandler muligens ikke har forstått problemstillingen. Da hadde man foreslått en løsning som den jeg nevner over, og formulert seg som følger: slå av prediktiv cruise, bruk deom som en ADAPTIV cruisekontroll! For alle praktiske hensyn, det fungerer som en drøm, du setter cruiskontrollen til si 3-5 km over fartsgrensa - da kjører du i praksis akkurat på fartsgrensa målt med laser eller GPS - og så holder du et lite høye med informasjonen fra SKILTLESEREN som du får opp i kjørecomputeren isteden. Verre er det ikke! Får du en slik løsning er det Ole Brumm: du får en veldig god adaptiv cruisecontrol, rett nok må du passe litt mer på sjæl, og du tar selvfølgelig med glede i mot de 5000 kronene...jeg ville pinadø vært freidg nok til å foreslå 10.000 for tort og svie her....tipper den "prediktive" saken koster minst 10.000 spenn på utstyrslista!

I TILEGG TIL DEN ADAPTIVE CRUISEKONTROLLEN bruker jeg selv en fast montert Tom-Tom GPS som "sladrer" når jeg kjører over fartsgrensa. Tom-Toms kartverk er vesentlig bedre oppdatert enn den Columbus "Pro" enhenten som sitter i min Volkeboks, dessuten har Tom-Tom Live Traffic og bedre rutingsalgoritmer enn Columbus. Verdt å ha i bakhodet om navigasjon er viktig for deg!

Antall visninger