Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg ser ordet "verditap". Det er ikke godt å spå om fremtiden, en dullion forhold som ikke finnes i min krystallkule kan spille inn. Dog, generelt er det smart å kjøpe en bil i best mulig stand og ta godt vare på den, slik at man kan eie den og ha glede av den over lang, lang tid. Ja, den største delen av verditapet blir tatt de første to-tre åra, men det mange glemmer, er at over de neste 6-7 åra er verditapet tilnærmet konstant. Les og bli klok, økonomiske tidskrifter har artikler over dette emnet med jevne mellomrom! Cluet er at for hvert år du eier bilen, kan du dele det totale verditapet over et betydelig antall år.

Du slipper også det som vi på en enkel måte kan kalle "overgangskostnad", den som bytter bil "ofte", si hvert år, annethvert år, i den tro at det er "smart" lurer seg selv ganske så kraftig! Noen bytter til og med bil flere ganger i året, det er gjennomgående personer som nok har en kombinasjon av for mye penger og en logisk brist i hodet sitt. Sånn er det bare! Med "ta vare på bilen" mener jeg et normalt godt serviceregime, der man påser at bilen får service til korrekte intervaller, herunder oljeskift ved 15.000 km, max 20.000 km om man har mye langkjøring...."longlife" service med 30.000 km eller mer er ekstremt dårlig karma for motorens indre liv!

Bare så det er nevnt: mener Mazda aldri har hengt seg på denne "trenden"! Understellsbehanlding med etterbehandling med påfølgende etterbehandling er også en kritisk faktor for at bilen skal leve lenge i landet, og nei, kostnadene for å ta sånn passe godt vare på bil trenger ikke bli skyhøye. Velg velrenommerte samarbeidspartnere, bygg gode relasjoner over tid, og bruk gjerne det være seg et firttstående, autorisert verksted eller reis til Sverige eller Tyskland (Cornona-sirkuset må jo ta slutt en gang), det er mange muligheter til å få et godt vedlikehold innenfor et familievennlig budsjett. Fordelt over de mange, mange km du har glede av bilen, er det en helt grei kostnad. Ja, "dyre" reparasjoner kan visstnok oppstå, men den som passer på bilen på en god måte slipper ofte sånne ting. En del av dette er også å ha en kjørestil der man kjører på momentet fremfor å jage turtall, kfr over, og aldri skvise motoren før olja er gjennomvarm.

Politiske svingninger som påvirker restverdien? Ja, mye rart kan skje, men en ting er sikkert: det vil være ekstremt vanskelig å avgiftsbelegge diesel fra pumpa, så lenge transportnæringen er 99 % dieselbasert er det i praksis nærmest umulig. En økt årsavgift for dieselbiler er mulig, likeledes kan vi se for oss en "veibruksavgift", men det går en grense for hvor stor grad av negativ forskjellsbehandling det norske folk vil finne seg i. Politikerne er glade i taburettene sine, så enkelt er det. Så lenge en god del av oss bor i grisgrendte strøk og trives best med diesel, vil det neppe bli dramatiske forskjeller. Dessuten: politikerne er mest opptatt av tallet på bunnlinjen. Om det blir tilstrekkelig mange elbiler, må man hente inn en betydelig del av inntektene fra økte avgifter der. Så enkelt er det! Og for de av oss som kjører diesel: etterspørselen etter brukte dieselbiler vil definitivt ikke "forsvinne" verken i morra eller 5 år frem i tid, jo færre nye dieselbiler som kommer ut i markedet, jo færre brukte dieselbiler blir det i fremtiden. Det vil teoretisk medføre at det finnes et antall kjøpere som vil ha akkurat "din" bil en gang der fremme. Og er det vanskelig å selge? Ja da kan man kjøre bilen videre og tilpasse bruken etter de premissene som foreligger.

Men....igjen...bor du i en by med bomring eller andre særordninger som kan medføre problemer, og i alt det vesentlgiste kjører i byen, tenk i retning av benziner, eventuelt en hybrid....diesel er lagelig itl for hugg for grådige politikere innafor de første åra. Jeg tenker spesielt på Oslogryta, der Miljøpartiet De Gærne har litt for mye makt med de konsekvenser dette har for alle bilbrukere...unntatt fiffen som kjører Tesla fra Asker og Bærum og inn til rådhusets parkeringskjeller og så videre. Du og jeg er liksom ikke i den "gruppen", da må vi tilpasse oss på andre vis. Sånn er det bare. Hadde jeg bodd i Oslo, hadde jeg fløtta på dagen, om ikke annet så for gleden over FORTSATT å kunne kjøre diesel uten å bry meg om bommer og annet dilldall! Lykke til!