Revisjonshistorikk [tilbake]

En tilføyelse mhp oljetype: 2.0 TDI krever spefikt Castrol Edge eller olje med tilsvarende spesifikasjoner. Bruker du olje som ikke overholder dette, får du før eller siden, helst når det passer som dårligst, trøbbel med gullrekka med Greenpeace-duppeditter på bilen din. "Longlife" intervallene er også dårlig karma for motoren på sikt, oljeskift med filterbytte ved 15.000, maks 20.000 om man har mye langkjøring er en god investering. Om du ser på en sprengskisse over motoren ser du rimelig kjapt hvorfor, legg til første hovedsetning: den eneste veien ut for snafset som etterhvert samles opp i olja, er ut gjennom tappepluggen og ved filterbytte.

For ordens skyld: jeg har selv en 2.0 TDI / euro6, jeg bytter konsekvent etter dette intervallet. Det er ikke oljeskiftene man skal spare på! Derimot kan man med fordel vurdere å bruke et uavhengig, autorisert verksted til å gjøre jobben...både arbeid, deler/rekvisita og ikke minst olja har en helt annen pris enn der det sitter et emblem med noen ringer over døra! Vi snakker typisk om opp til en femhundrings pr liter for identisk eller olje med tilsvarende spesifikasjoner. Dette kan man mene mye om, men det gjør at jeg har et hyggelig budsjett på tross av at jeg spanderer dobbelt så mange servicer på bilen....pass på bilen og den passer på deg! Jeg har heller ikke noe som helst behov wahatsoever for å etterfylle olje mellom servicene, selv ikke når si halvparten av kjøringen siden siste service har foregått i land med et vesentlig høyere tempo i trafikken enn det vi har her hjemme. Ja, jeg er klar over at en del av oljeforbruket blir erstattet av kondensvann her hjemme, mens det fordamper mer vann når olja er gjennomvarm over lengre tid, slik det gjerne er når man hygger seg på en motorvei der ute et sted. Likevel...vi snakker om mindre enn en halvliter på mine 15 til 20.000 km - jeg tilpasser oljeskiftene etter kjøremønsteret.

Hva som kan være årsaken til at din bil bruker mer olje, er ikke godt å si, jeg var bla nøye med å unngå å belate motoren hardt de første 15-20.000 kilometerne, og jeg kjører generelt på moment fremfor å jage turtall. Dessuten....jeg trekker ALDRI turtall før olja er gjennomvarm, i det hele tatt, jeg er svært forsiktig med gasspedalen til oljetemperaturen indikerer 80-90 grader. Dette er en vane jeg har tatt med fra dengang jeg kjørte motorsykkel, det var egentlig da jeg lærte å ta vare på doningen sånn at den skulle ta vare på meg og så videre, tro meg, man ser lynraskt hvor mye det har å si for slitasjen på en motorsykkelmotor om man drar livskiten ut av en kald motor!

The Bottom Line er likevel at en halvliter på 1000 km er godt innafor det som kalles "normalt" av de fleste bilfabrikanter. Ganske så mange sier sogar at inntil en liter på 1000 km er innafor! Ja, jeg er så enig med Benny at jeg ikke får sagt det, selv en skarve halvliter oppfatter jeg som et direkte hårresiende forbruk på 1000 km. Men du får trøste deg med at det kunne vært verre! Det er også en bitteliten mulighet for at det kan bli noe bedre...sylindre og stempelringer kan faktisk tette bedre over tid...ikke uvanlig tidligere...om det er slik med moderne legeringer er dog et åpent spørsmål. Ikke for å ødelegge stemningen, men jeg tenker jo også at en bil som er langt fra de førte 100.000 kilometerne på veien ikke burde bruke såvidt mye olje. Jeg har kjørt VW D / TDI gjennom flere tiår, og aldri noensinne opplevd oljeforbruk av den problematiske sorten, selv om jeg gjennomgående har kjørt mine og familens biler rundt de 4-500.000 før de har blitt spiker eller gått videre til neste lykkelige eier. Ja, du bør absolutt klage og ta saken opp med forhandler, men slik jeg kjenner Møllers "nye giv" som kom etterhvert som Møller sentralt kjøpte opp merkeforhandlere over det ganske land, er det nok dessverre meget, meget lite sannsynlig at man kommer deg i møte. Lykke til med en ellers feiende flott bil!