Revisjonshistorikk [tilbake]

Uten å gå inn i en lengre utredning av grunnene, det enkle svaret her er et rungende "nei". Dette ligger i sakens natur, Honda har vesentlig større ressurser og et helt annet kunnskapsgrunnlag for å optmialsere motorene i sine biler. At stole på at en tilfeldig "tuner" (som alltid påberoper seg at det produktet man selger er det rene Kinder-egget, med "kjapt, trygt og billig") gjør en bedre jobb enn Honda, er som å tro på Julenissen. Ja, du får kanhende både "kjapt" og "billig", men begrepet "trygt" kan du rett og slett glemme. Fort gjort å glemme, men de ponnyene og newtonmeterne som kremmes frem, gir økt belasting over hele gullrekka, fra stempeltopper og råder og like frem til drivhjulene. Om du vil at bilen din skal leve lenge i landet og gi deg et forutsigbart bilhold, sett en stor strek over denne greia med "tuning" eller "optmialisering".

The Bottom Line er at en slik modifisering også skal - med trykk på skal - godkjennes og dokumenteres av Biltilsynet og meldes inn til forsikringselskapet. Å unnlate å gjøre dette kan i ytterste konsekvens være svært dårlig karma ved en ulykke. Legg til at det også normalt sett er et ekstremt dårlig salgsargument: det er flere enn meg som ser en slik modifisering som en umiddelbar deal-breaker, jeg ville ikke kjøpt en "chippa" bil om det smalt. Å unnlate å opplyse om det? Vel, det er også dårlig karma, spesielt om motoren raser to dager etter salget. MacMurphy står klar her, og som nevnt over, økt belastning følger med på kjøpet, uansett hva selgerne av denne Mikke Mus Tuningen påberoper seg. Behold bilen sin som den er du, glem ikke at vi befinnner oss i det landet med nest lavest gjennomsnittshastighet i veinettet i Europa!

Antall visninger