1 | opprinnelige versjon |
Alternativet som gir "mest bil" og ikke minst nyest kasse for pengene er helt klart Citroen Berlingo . Robust, pålitelig, god deletilgang, i det hele tatt en positiv overraskelse. Pegeout Partner er et alternativ, men Citroen trekker det lengste strået på min preferanseliste her. Til og med 4WD kan man få på en Citroen kasse, da kan du levere pizza under ekstreme forhold! Jeg ville dog forsøkt å unngå en Postmann Pat bil...mye start-stopp er ikke tingen for en bil!
For de av oss som er glad i VW, står selvfølgleig Caddy øverst på pallen, og ja, Caddy har alle fordelene fra Citroen nevnt over, men du må betale mer for Caddy. Et stort pluss er imidlertid flere feiende flotte motoralternativer, bla både TDI og sugediesel om du leter litt. Det siste er ikke det sprekeste, men det er en ekstremt pålitelig motor. Ellers har Caddy blitt mer og mer velutstyrt med årene, og ja, det er en etterspurt bil som er lett å selge igjen, men igjen, Citroen gir mye for pengene, en god venn kjøpte en velbrukt Berlingo for 15000 spenn, bortsett fra at pærene i frontlysene vel hadde noe kortere levetid enn de burde (vanlige H4, nesten gratis, enkle å skifte) kjørte han bilen i år ut og år inn uten problemer whatsoever.
Det du skal ha i bakhodet er at Citroen er en mer krevende bil å selge videre om den dagen kommer...jeg tenker jo at den kloke finner en bil i best mulig stand for de 60.000 og kjører den til den passer best hos hoggern', om bilen holder to EU-kontroller kan du le hele veien til banken! Og har du glede av den mer enn to EU-kontroller kan du formelig høre innsparte kroner ramle inn på kontoen, uansett om du kjøper en litt eldre Caddy eller en Berlingo!
Ja, det er "stay-away" biler der ute også! Fiats pizza-wagen er øverst på lista over pizzakassa fra helvete. En annen rimelig kassebil som utad fremstår som grei, er Ford sin variant over temaet. Den er relativt billig, men det er ikke uten grunn, den er ikke helt grei å eie over tid, og den har et høyere drivstoff-forbruk. Endelig har vi Opel Combo. Også det fremstår som en grei bil utenpå, men jeg er noe skeptisk til at bilen er relativt sjelden i Norge. Prisnivået er deretter, men jeg tenker at kombinasjonen av få biler i markedet og verdifall som får meg til å tenke på den berømte mursteinen i fritt fall har omtrent samme virkning som to blinkende lys i dashbordet her!
The Bottom Line er at dersom du ser for deg å eie bilen en stund, vil de to alternativene nevnt innledningsvis være det som gir deg best nattesøvn og et nogenlunde forutsigbart bilhold. Lykke til!