Revisjonshistorikk [tilbake]

Det er i slike situasjoner det er veldig greit å ha naf-medlemskap uten veihjelp! Har du det ikke, vil man som et minimum kunne gi deg et råd likevel, eventuelt gi deg en referanse til en lokal advokat som kan disse tingene....selvfølgelig gitt at du ikke kommer frem til en god løsning med forhandler. Du finner mer om dine rettigheter ved bilkjøp, reparajsoner etc hos forbrukerrådet, dessuten er det rimelig å legge til grunn at en motor skal holde mer enn 5 år, uavhengig av om den er skiftet på garanti eller ei. Jeg mener også å erinde at Møller for noen år tilbake innførte separat garanti på mer kostbare reparasjoner ved sine verksteder, husker ikke i farta om det var to eller tre år.

Det jeg ikke helt forstår, er hvordan en "byttemotor", det være seg fabrikkny eller fabrikkoverhalt, kan være levert med en registerreim som synes å være "brukt" før. Meg bekjent er ikke dette vanlig praksis, og absolutt noe som burde betinge at den parten som har ansvaret for motorbyttet, også har et objektivt ansvar her. Jeg merker meg ellers ordet "forsikringselskap", om du har utvidet kasko og en polise som dekker drivlinjen er også det absolutt relevant her, da bør du kunne få god hjelp fra forsikringselskapet. En eventuell tvistesak vil sannsynligvis komme inn under rettshjelpsdekningen, så du har flere veier å gå her. Som alltid ellers er det dog å håpe på en løsning gjennom positiv dialog, det er det beste for alle parter.

The Bottom Line er at jeg tenker at Gumpen, som en presumptivt seriøs merkeforhandler, burde ta reparasjonen på sin kappe og fremme et krav videre til det være seg Mæller sentralt eller hvem som nå hadde garantiansvaret når motoren ble byttet. Min gamle mor hadde en tilsvarende sak der et Møller-verksted tok en "liten vri" og satte inn en blokk med sprekk....antagelig funnet i bakgården! Etter gjentatte klager uten respons slepte vi bilen tvers over landet og litt til, og fikk mitt faste merkeverksted dengang til å sjekke problemet....saken ble ordnet på null komma null, flysendt fabrikkny bytteblokk fra Tyskland i løpet av et døgn, regningen ble rutet til verkstedet som etter all sannsynlighet enten hadde gjort en gedigen tabbe, eller prøvd seg på noe man ikke burde ha gjort. I ditt tilfelle er det nok en tabbe skal du se, og "noen" er fullt klar over det! Lykke til!