Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg er ikke Benny, men han settter sikkert pris på sjarmerende omtale! Et enkelt svar her vil være at det koster å være kar, en brukt "premium-wagen", attpå til relativt gammel, er en sikker vei til en merkbar endring i negativ retning for din privatøkonomi, verken mer eller mindre. Jeg ville først og fremst foreslå at du kommer litt ned på jorda først, deretter tenker du nøye gjennom et par ting. Først og fremst: kjører du jevnlig utenfor Norges grenser, f.ex tur-retur Costa Del Sol eller for den sakens skyld, tur-retur Moskva? Da kan du ha behov for det som i realieten er et landeveislokomotiv av rang, med ytelser og komfort og ditt og datt. Men om du først og fremst kjører rundt om en enebærbusk her hjemme? Det sier vel sitt at Norge faktisk har den nest laveste snitthastigheten i veinettet i Europa? Som om ikke det var nok, du får lengre straff enn selveste Treholt om du skulle driste deg til å kjøre denne bilen ut på andre gir på en norsk motorvei og øvrigheta ser deg! Det gjør de garantert - iallefall om du er så freidg at du gjør det to ganger!

Ja, jeg ser den med "komfort" og "ytelse", for ikke snakke om hestekrefter. Men det er en forskjell på å fise og drite i buksa, for det du evnentuelt må betale for en 12 år gammel Cayenne turbo GT spesial fpr du faktisk veldig mye god bil om du går for et mer fornuftig alternativ, si Golf eller Octavia med det være seg 2.0 TDI eller 2.0 benziner. Da går du riktignok glipp av "spenningen" mhp om du blir personlig ruinert av neste reparasjon eller ei, til gjengjeld får du et forutsigbart driftsbudsjett, du får nok anvendbar kraft til å holde følge med trafikken selv på den russiske landeveien, du kan lett holde marsjfart på 180 i nogenlunde komfort...hva skal du med mer? Og ikke minst, du får en bil du har råd til å vedlikeholde - med de konsekvener det har for din personlige sikkerhet - såvel økonomisk som i forhold til ulykker og denslags.

Btw, har du sjekka hva det vil koste å forsikre en slik bil for deg...? Anbefales på det sterkeste!

Jeg merker meg ellers at du skriver at du ikke VET hva som er byttet og reparert! Dette er fullstendig feil tilnærming, du skal alltid sjekke en potensiell bruktbil som kan bli din, så grundig du bare kan og litt til, du hiver da ikke penger rett i sjøen sånn uten videre? Skriv ut sjekklistene for bruktbilkjøp som du finner hos Forbrukerrådet og Motor, bruk dem aktivt og lær underveis, Få gjerne med deg en god venn som kan det du ikke kan og ta det derfra. Ellers er ikke kilometerstand det som betyr mest, det er bilens faktiske stand som har betydning for deg som kjøper. Dels fordi en bil kan rævkjøres på null komma null av en idiot, dels fordi det tar kun sekunder å endre kilometertelleren på dagens biler. Stol aldri på en kilometerteller alene, spesielt ikke på en bil som det du ser på her! Her det er mye å vinne på litt "tricksing! Med Cayenne skal du heller ikke kjøpe en bil med flere enn si tre eiere....ikke under noen omstendighet. En ting som teller for Porche er imidlertid at du kan bruke "hyllevare" fra VW når du trenger deler...det får ned delekostnadene betraktleig. Men noen "grei" bil å jobbe på? Den er ikke helt der, dette er en bil som krever sin mekaniker! Mao IKKE en bil du "mekker sjæl" om du ikke VET hva som er byttet og reparert på biler du i det hele tatt tenker på å kjøpe1 Mitt generelle råd er at du skaffer deg mer erfaring med nyere, mer fornuftige biler først, gjerne også sørger for å ha økonomi nok til å kjøpe en vesentlig nyere bil enn de du har "kommet over" her. Det er rett og slett ikke hastverk, det er ikke rasjonering på gode biler, man må bare ha litt erfaring først, gjerne ordnet økonomi.

Antall visninger