Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, teoretisk sett skal en tresylindra motor være fine greier, det er jo egentlig en "halv" sekser, og en sekser er fine greier. Ja, siden det er "halvparten" kan man få vibrasjonsproblemer, men det er som du nevner, absolutt løsbart. Det som kan være en større utfordring, er høy trimmingsgrad kombinert med et ønske om å gjøre motoren mest mulig kompakt og ikke minst...lettest mulig. Det blir Ole Brumm eller Kinderegg her, det er ikke alltid lett å få til alt på en gang. Spesielt denne lille greia med varmehusholdet har garantert gitt Ford noe å bryne seg på. Dette er ingen enkel affærem, her snakker vi om en balanse mellom olje og kjølevæske, og som vi vet, det er en grense for hvor høy temperatur vi kan utsette de respektive delsystemene for. Sagt på en annen måte: vi kan ikke la temperaturen stige over alle grenser noe sted.

Dersom et delsystem svikter...du nevner bla dette med sårbarhet i slangene som bærer kjølevæske...oppstår det en kjedereaskjon der verken olja eller for den saks skyld, metallet i motoren, kan håndtere sin del av varmehusholdet spesielt lenge. Ja, dette er en forenklet betraktning, en annen måte å se det på er at en liten motor med en hel stall full av ponnier blir veldig, veldig sårbar for svikt i et eller flere delsystemer. Her snakker vi primært om varme, men som vi vet...for høye temperaturer på olja er heller ikke bra på verken kort eller lang sikt. Ja, man har helt sikkert gjort det man kan i form av kompenserende tiltak, du nevner et turbohus som er designet for å lede bort varme. Tipper man har gjort grep for å kjøle ned olja også, men det er altså sånn at alt griper i hverandre. Om dette går på "slitasje" i ordets egentlige forstand, er diskutabelt, men uansett hvordan man vinkler dette, høy trimmingsgrad gir uvegerlig økt slitasje og et kortere liv, spesielt på en motor som har mye til felles med en motorsykkelmotor!

Og vi som har syslet med motorsykler, vet av dyrekjøpt erfaring at nettopp dette med høy ytelse og ellers tilsvarende designkriterier....dersom man innbiller seg at "et langt og lykkelig liv" er med i Kinderegg-lista for slike motorer...da tar man skammelig feil! For all del, i en bil har man mulighet for både større radiator og større oljemengde, men vi snakker likevel om en motor som lever et vesentlig hardere liv enn f.ex en 2.0 TDI som normalt sett har ned mot halve liter-ytelsen.

The Bottom Line er at vi snakker om en motor som ville fått gutta som syslet med racing så sent som på 90-tallet til å bli mektig imponert. Dette er et stykke motordesign det står respekt av, verken mer eller mindre. Men det er dette med ja takk, begge deler: man får ikke i pose og i sekk, en motor med høy trimmingsgrad er og blir mer sårbar for små og litt større feil, både ting som oppstår over tid, og design-tabber. Dette er en trend i vår tid, også min favorittmotor, altså 2.0 TDI, har et effektuttak som ikke ligner grisen om vi sammenligner med tidligere tider. Der er oljekjøling av stemplene en kritisk faktor, tetter bare en eneste av kanalene som sørger for å kjøle stemplene nedenfra, ja da er det snipp-snapp-snute....selv i en motor som ellers lett holder både 500' og en million kilometer. Hvilket bringer oss over i det kanskje mest kritiske forholdet her: den som ønsker sin motor alt godt, og et problemfritt bilhold, sørger for å ha et normalt godt serviceregime!

En del av dette er å passe ekstra godt på alt som har med smøring og kjøling å gjøre. Det kan vi like eller ikke like, noen tror på nissen, andre tror på "longlife" service. Jeg er ikke tilhenger av noen av delene, min bil får service og stell hver kjørte 15.000 km, maks 20.000,. Jeg tenker jo at din feiende flotte og egentlig utrolig imponerende Ford-motor om mulig vil sette enda større pris på jevnlig pleie, som jeg alltid sier, pass på bilen og den passer på deg! Overført til det du egentlig nevner, nei, det er ikke så enkelt som å peke på et kriterium som øker slitasjen, forklaringen på at problemer oppstår er alltid sammensatt, selv om liten tue kan velte stort lass: man må passe på hele gullrekka om man ønsker at motoren skal ha et langt og lykkelig liv. Et stalltips ut over dette med jevnlig service og vedlikehold: tenk "oljetemperatur" hver gang du starter bilen og legger i vei: unngå å belaste motoren unødig før olja er gjennomvarm, noe forenklet sagt: trekk aldri turtall før olja er gjennomvarm. For min del drar jeg det et hakk lenger: jeg kjører på momentet fremfor å jage turtall, men så har jeg da også atskillig mer anvendbar kraft helt fra kjelleren enn du har. Men det er ingenting i veien for å implementere en mykere kjørestil, også med en liten benziner: jeg kjører "konebilen" med 1.2 TSI på samme måten. Fungerer som en drøm, som du nok vet, har også 1.2 TSI en motorkarakteristikk som har mye til felles med din Ford-motor :-)

Lykke til videre, måtte du få et problemfritt samliv med bilen din i årene som kommer!