Revisjonshistorikk [tilbake]

En kan mene at dette er flisespikkeri. Det er det for så vidt, men elbil og de elektriske begrepene rundt dette er vanskelig for mange. Eksempelvis selges det mengder av «hjemmeladere», mens ingen av dem faktisk er det, de er en stikkontakt med litt attåt. Er så det noe problem? Tja, for dem som kjøper en 22kW «lader» på veggen, mens bilens ombordlader fortsatt nøyer seg med langsomtlading på 3,5kW kan det bli en skuffelse forårsaket av uklar omtale av «lader». Andre uklarheter er «fase», særlig i IT-nett. I IT-nett er kun linjespenning på 230V tilgjengelig for bruker, ingen fasespenning siden midtpunkt i generator ikke er ført frem til bruker. I TN er fasespenning tilgjengelig mellom L-linjeleder og N-leder. Hvor mange elbileiere går vill her? Det hadde vært en fordel med et tydeligere språk. («Fase» innen elektro kan bety en spenning, en vinkel, en leder - ofte sauset sammen og med behov for en dyp forståelse for å avklare hva som menes i et gitt tilfelle. Kjell Gjære

En kan mene at dette er flisespikkeri. Det er det for så vidt, men elbil og de elektriske begrepene rundt dette er vanskelig for mange. Eksempelvis selges det mengder av «hjemmeladere», mens ingen av dem faktisk er det, de er en stikkontakt med litt attåt. Er så det noe problem? Tja, for dem som kjøper en 22kW «lader» på veggen, mens bilens ombordlader fortsatt nøyer seg med langsomtlading på 3,5kW kan det bli en skuffelse forårsaket av uklar omtale av «lader». Andre uklarheter er «fase», særlig i IT-nett. I IT-nett er kun linjespenning på 230V tilgjengelig for bruker, ingen fasespenning siden midtpunkt i generator ikke er ført frem til bruker. I TN er fasespenning tilgjengelig mellom L-linjeleder og N-leder. Hvor mange elbileiere går vill her? Det hadde vært en fordel med et tydeligere språk. («Fase» innen elektro kan bety en spenning, en vinkel, en leder - ofte sauset sammen og med behov for en dyp forståelse for å avklare hva som menes i et gitt tilfelle. Kjell Gjæretilfelle.)

Antall visninger