Revisjonshistorikk [tilbake]

Oisann! En V6 Griffin – da snakker vi største (men ikke sterkeste ) motor og det meste av tilgjengelig utstyr fra den gangen bilen var ny. Dette var gromt når den var ny og det er fortsatt en spesiell bil.

Ikke har den gått lengt på disse 20 årene heller – 100.000 kilometer er ikke så mye.

Men det er dessverre slik at nettopp rust tar knekken på veldig mange biler.

Selvfølgelig går det an å reparere og å fikse rust også. Men – tro meg – jeg har prøvd opp til flere ganger. Det å sveise rust er svært tidkrevende og omfattende. Det vil igjen si at om du ikke kan gjøre dette selv, er det en kostbar affære. Ikke bare litt. Det er rett og slett svinedyrt om du må ha bilen på verksted for å sveiset den opp.

Dessuten er det alltid, og uten unntak, mer rust enn det man ser ved første øyekast. Det har jeg også selv erfart mer enn en gang.

Om der er selve dørene på bilen din som er rustet så vi jeg tro at det å forsøke å få tak i brukte, rustfrie er både enklere og billigere enn å gå løs på de med sveiseapparatet. Slik som Kviasen sier.

Bakskjermen skal er mulig å fikse om det er en ny hjulbue det er snakk om. Ofte så er det mer rust bak, så man må fikse innerskjermen også. Da baller det fort på seg...

I tillegg så får man grunnarbeide med sparkling etc. og ikke minst lakkering på toppen av det hele. Det er heller ikke billig. Forleden hørte jeg noen som hadde fått en pris på 10.000 kroner for lakkering av bare én dør ...

Det finnes verksteder som kan gjøre slike jobber, men igjen, det koster fort mer enn det smaker. Særlig på en 20 år gammel bruksbil som går året rundt.

Dessuten er det svært vanskelig å estimere noen pris på slike jobber. Fordi det alltid er mer jobb enn det ser ut som ved første øyekast. Man å demontere for å få full oversikt.

Det er jo litt dumt å kappe bort deler av bakskjermen for så å finne ut at; Nei dette skal jeg ikke gjøre likevel.

Det er nesten så jeg er litt fristet til råde deg å overlate denne uvanlige Saab-en til en entusiast med kunnskap og erfaring nok til å sette den i stand selv. Og at den etter 20 år i aktiv tjeneste få nyte livet som bilpensjonist og bil-klassiker med hyggelige turer i sommerhalvåret.

Det andre alternativet blir fort at du, etter beste evne får bremset rustangrepene selv på en enklere billigere måte og forsøker å holde det i sjakk så lenge det går, og "bruker opp" bilen selv... Om den er i OK teknisk stand så vil jeg tro at om rusten ikke har fått veldig godt grep enda , at du fort kjører med den et par-tre år til.

Antall visninger