Revisjonshistorikk [tilbake]

Som Kamerat K korrekt slår fast, det har skjedd mye med motorstyringa etc de siste åra. Jeg vil anta at også Ford har implementert et system som øker temperaturen i DPF med jevne mellomrom, kall det gjerne "svir av" litt av det som samler seg opp. Det er et sånt system på Golfen min, lukter svidd når prosessen pågår og en stund etterpå, men bank i bordet, på tross av at jeg (for første gang i mitt voksne liv) har kjørt relativt lite og til tider bare til og fra butikken osv, har det kun skjedd en eneste gang at lampa som sier fra at DPF er sota ned har lyst. Da gjorde jeg som det står i boka, ut på herværende riksvei og kjøre et par mil i 80 på fjerde og femte gir, da kommer jeg opp i et par tusen omdreinger...voila....så slukket lampa og siden har den vært mørk.

Du trenger mao ikke lete opp nærmeste motorvei og gi bånn gass, om du kjører et par mil på helt vanlig vis på landeveien innimellom bør alt gå jolly fine. Elllers er dette med hengerfeste hyperviktig, har hørt at dette koster et halvt nasjonalbudsjett å ettermontere på flere biler, Ford er neppe noe unntak i så måte. Likeledes er Webasto obligatorisk på en dieselbrenner, det er så lite spillvarme fra motoren at du uten varmer kan kjøre både to og tre mil før olja blir gjennomvarm.

Jeg tenker jo at for en mann som har kjørt S-max i mange år, må Edge være den rette bilen. Bortsett fra dette med å prute til du blir både rød og blå i trynet, husk å sjekke bilen så grundig som det lar seg gjøre, ta gjerne utskrift av sjekklistene hos Forbrukerrådet og Motor og krøss av etterhvert. Selv en relativt ny bil kan ha overraskelser, den tiden du bruker FØR kjøpet er en god investering. Husk også å kjøre bilen på understellsbehandling hos en seriøs aktør om du har tenkt å beholde den lenger enn si to-tre år, med etterbehandling hvert andre år vil du få en både rimelig og god garanti mot rust, absolutt en av de smarteste tingene du kan gjøre! Lykke til!

Antall visninger