Revisjonshistorikk [tilbake]

Det enkle svaret er nok "ja" her, men forklaringen er litt mer omstendelig.

Den enkle forklaringen er at VW dels har "longlife-service" programmet, dels har ting som skal gjøres ved faste intervaller. Å skifte DSG-olje er en av de tingene som skal gjøres ved 60'. At man nok på finurlig vis har en "serviceinstruks" som omfatter en hel del mer, skal du ikke se bort i fra, da denne "longlife" greia i store trekk går på oljeskift.....der du bla betaler en ganske så heftig literpris.

Om du har leasingavtalen gjennom Møller-systemet. tipper jeg at det står i kontrakten at du skal benytte merkeverksted for all service og alt du ellers tenker på å gjøre med bilen. Man driver butikk, må vite....og vær du sikker på at man har tatt høyde for at du skal betale ALLE relevante servicer innenfor avtalt kjørelengde i leasingkontrakten....og står det "60"....ja da er det ting som skal gjøres! Selv om det ikke nødvendigvis fremgår av denne fantastiske kjørecomputeren. At man likevel har ført opp 73.000 som maks kjørelengde før neste service, kan være begrunnet med en form for vurdering fra verkstedets side, som igjen er basert på en for kunden ukjent serviceinstruks.

Ukjent for kunden, fordi flere bilmerker behandler serviceinstruksen som gradert dokument. Med det mener jeg at det står ingen verdens ting i bilens vanlige dokumenter om verken service generelt, eller hva som skal gjøres og ved hvilke intervaller spesielt. Som oftest er det kjørecomputeren som sladrer om dette, og kjørecomputeren er det i stor grad verkstedet som bestemmer over. Det som er litt dumt her, er altså slike ting som DSG-olja, Haldex-olje for de som måtte ha firehjulstrekk, og en del andre ting, ikke nødvendigvis fanges opp av "longlife-programmet". Noen verksteder klarer å få dette i system, andre ikke. Det er ikke uvanlig at kunden lever i den tro at bilen passer seg sjæl og sier fra når den trenger noe. Sånn er det altså IKKE, min subjektive oppfatning er at dette forholdet er underkommunisert av merkeverkstedene.

Sagt på en annen måte: den skvisen du føler at du har kommet i, er et resultat av at også en feiende flott GTE har servicepunkter som må ivaretaes i tillegg til lonflife-programmet. Det har du tydeligvis ikke blitt fortalt, men som nevnt over, dette er normalt sett ivaretatt i kontrakten. Om man er djevelens advokat her: leasing er ikke noe leverandørene driver med for å være snille, de gjør det for å tjene penger på avtalen. Ja, kostnaden kan fremstå som høy når du etter å ha levert inn bilen og setter to streker under totalsummen, du betaler minst like mye som du ville betalt for å eie bilen selv, på toppen kommer leasingfirmaets fortjeneste. Slik jeg forstår det, har du hatt en tre-års avtale med avtalt kjørelengde 60.000 km, da er det svært så naturlig at 60.000 service betales av kunden. Selvfølgelig kunne både denne servicen og ordinær service vært lagt inn i månedsbeløpet, men det gir et høyere månedsbeløp og får kanhende kundene til å tenke seg om og velge å eie bilen selv, kjøpe bruktil, whatever. Sånn er det dessverre.

I ditt sted kan du prøve å finlese kontrakten, det er alltid et håp om at noen har glemt noe, men jeg tviler....er det Møller Leasng i den andre enden, har man et helt kobbel av jurister til å sette opp avtalene. Du får trøste deg med at denne servicen måtte du tatt om du eide bilen også!

Antall visninger