Revisjonshistorikk [tilbake]

På tyngre kjøretøyer har man ofte en form for motorbrems, hvorvidt Fiat har implementert dette på Ducato sier man lite om i reklamen. Det sies heller ingen ting i de testene jeg finner ved et enkelt søk. Jeg mer enn mistenker at man har et relativt enkelt system der hastigheten reguleres vha bilens blokkeringsfrie bremser og en programsnutt. Det er en langt rimeligere måte å realisere dette på enn vha en motorbrems, og for alle praktiske hensyn, på en bil som ikke veier mer enn 4 tonn burde dette kunne gå greit. Fiat har tross alt vært en stor produsent av nyttekjøretøyer gjennom en årrekke, og vet veldig godt hvilke konsekvenser det har om bremsene blir overopphetet og fader. Bortsett fra at man helt sikkert har godt dimensjonerte bremser, vil jeg anta at man har implementert en form for temperaturovervåking. Det er ellers ingen ting i veien for å kombinere et enkelt system som bruker ABS-systemet og en motorbrems, men sistnevnte er som regel relativt kostbart, selv i den enkleste formen som består av et spjeld i eksosrøret.

Det beste stedet å få svar på dette er importøren av Fiat nyttekjøretøyer, det være seg ved en hyggelig telefon eller pr mail. Det du bør spørre om, er hvilket prinsipp som er lagt til grunn, motorbrems eller en form for bremsestyring, og hvorvidt man har et system som gjør at du ikke risikerer overoppheting. Det som er sikkert, er at dersom systemet kun hadde brukt bremsene på bakhjulene, ville du hatt glødende skiver bak på null komma null. Ellers vil du med din erfaring sannsynligvis aldri kjøre på en slik måte at du får problemer med dette systemet, uavhengig av hvordan det er konstruert. Lykke til videre med en feinde flott bil!

Antall visninger