Revisjonshistorikk [tilbake]

Nei, i Norge vil garantien være upåvirket av hvilket verskted som utfører løpende service. Det er to forutsetninger for dette: det må være et autorisert verksted som stempler serviceheftet, og service må utføres i forhold til fabrikantens instruks. Kan man dokumentere dette, har man en god sak. Om dette er en NORSK bil, kjøpt av norsk eier som ny, har han normalt sett 5 års garanti og jolly fine, om forhandler og importør krangler er NAF hhv forbrukerrådet stedet å gå for å få råd og hjelp.

Når du skriver "ITV" blir jeg imidlertid mer betenkt. Sist jeg hørte begrepet "ITV" var jeg i Spania, om bilen er kjøpt i Spania er det spansk garanti, spanske premisser som gjelder. Om det er en norsk bil som din amigo har kjørt ned til Spania, gjelder fremdeles den norske garantien, og et verksted som er autorisert i EU, er pr definisjon godt nok i forhold til premissene nevnt over. Det som er viktig her, er å skaffe seg oversikt over hva som er gjort av service fra bilen var ny, og hvor lenge det er siden siste service...både i kilometer og tid. Normalt sett vil begge deler innebære et vindu som man skal holde seg innenfor....også om bilen er så godt som ny. Dernest er det et faktum at dette for meg fremstår som om Ford (uavhengig av om det Ford Norge eller Ford Spania) forsøker å vri og vrenge på garantivilkårene for å forsøke å unnlate sitt ansvar overfor det som for meg fremstår som en klar fabrikasjonsfeil. En automatkasse skal normalt sett holde bilens levetid, og det er ikke noe som helst behov for "service" på en automatkasse innenfor den kjørelengden vi snakker om her. Begrepet "service" er altså irrelevant i forhold til den delen saken dreier seg om.

Det er altså en todelt problemstilling her: Ford, som forsøker å inndra hele garantien på bilen, antagelig grunngitt med påstand om servicer som har gått ut på tid og/eller ikke er utført ved merkeversksted....og en automatkasse som på ingen måte kan forventes å måtte skiftes ettersåvidt over 20.000 km! Helt hårreisende spør du meg, sånn behandler man ikke gode kunder! Det kan imidlertid være et langt lerret å bleke, spesielt om bilen måtte befinnes seg i Spania. Enda verre er det om det er en spansk bil....da må du friske opp spansken og ta kontakt med det stedlige forbrukerkontoret. Men gitt en norsk bil....begynn med NAF og fortsett med forbrukerrådet. Når du ar skaffet deg rede på de forholdene jeg nevner over mhp service etc og hvilke rettigheter som faktisk gjelder her, kan du forsøke å få til en dialog med merkeverksted/importør. Hjelper det ikke med dialog, bør problemet fortrinnsvis håndteres i det landet bilen ble solgt som ny....det er vesentlig enklere enn å gå via mellommenn her og der. Advokat? Nja, om din venn er medlem i NAF får han fritt rettsråd hos en av NAF sine advokater her hjemme og kan ta det derfra . Som du forstår......det er ekstremt viktig å holde tunga rett i munnen her....er bilen spansk....er den norsk...hvor befinner bilen og verkstedet som ikke vil noenting seg....og så videre. Lykke til!

Antall visninger