Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja...det er så enkelt som at så lenge bilen ikke ruster vekk, er ofte "resten" bare moro. Om du så må bytte en motor eller en girkasse, er kostnaden marginal i forhold til å sveise rust. Mao er understellsbehandling en god investering, den sørger for at bilen lever lenge i landet og at du kan le hele veien til banken når du etter mange gode år lar bilen gå videre til neste lykkelige eier, eventuelt lar den bli spiker...alt ettersom. Med lang eiertid minimaliserer du årlig verditap, i tillegg er det attpå til bra for miljøet! Som vi vet, du kan kjøre en ganske så grei dieselbrenner rundt 5-600.000 før vi har en break-even med utslippene fra kun produksjonen av en Tesla X....og da ser vi ikke engang på all dritten som batteriene uvegerlig fører med seg. Du har også et vesentlig poeng: når sånn omtrent 50 % av verdens strøm kommer fra kullkraft, er tiden absolutt ikke inne for å skifte ut kjøretøyparken med elbiler. For ikke å snakke om det faktum at det pr i dag ikke er et eneste land som har et robust nok distribusjonsnett for elektrisk kraft til å bygge ut tilstrekkelig ladeinfrastruktur. Det gjelder også Norge...vi snakker om kolossale investeringer og mange, mange tiår før vi er der. Fort gjort å glemme for elbil-fansen, men ting må nødvendigvis ta tid.

Men, til dette med RUST: en ting man skal være klar over, er at den eneste måten å "ta" rusta på, er å skifte ut de delene på bilen som har utbredt rustdannelse. Dessuten, det eneste du kan være sikker på, er at den rusta du ser, som regel bare er toppen av isfjellet. Ja, det er forholdsvis kurrant å skifte ut et par kanaler, men f.ex rust i bilens hulrom ser du ikke, merker du ikke, før den når et kritisk nivå. Det vil heller ikke en "rustsveiser" se....jevnfør f.ex VW fra begynnelsen av 80-tallet: de hadde noen helt fantastiske rustfeller i hulrommene rett bak forhjulene og rett foran bakhjulene. I dette området er bilens bærende konstruksjoner forankret, i dette området er f.ex festene til bakakslingen. Fra fabrikken hadde man attpå til gitt beng i å sette inn dreneringshull osv, gjett om dette er en høydare når du demonterer bakakslingen for å skifte foringer! Det kan skje den beste, det har skjedd meg...resten av bilen var forholdsvis grei, jeg kjøpte bilen ved kun 300' kjørte km og fikk den understellsbehandlet...med bla boring og innsetting av dreneringsplugger i nettopp dette området med rustfellene. Men...et stort MEN....den gang hadde vi ikke fiberoptiske kameraer osv å hjelpe oss med, så jeg fikk IKKE sjekka disse hulrommene....gjett om jeg ble lang i trynet når det var på tide å skifte disse foringene i bakakslingen og det viste seg at godset var i tynneste laget!

DERFOR....ta en GRUNDIG egensjekk FØR du bruker penger på å skifte kanalene! Ja, han jeg vet om sier fra, men du skal ikke se bort fra at du kan se om det er liv laga selv FØR du bruker tid på å få bilen til Ueland! For, han jeg vet om som både sveiser og fikser, understellsbehandler og lakkerer, han holder til på Ueland. Han får kunder fra hele Sør-Norge, årsaken er at han er svært dyktig, han har fornuftige priser og ikke minst, han er ærlig, i den forstand at han gjør det du spør om, han svarer på det du spør om. Om du bestiller KUN skifte av kanaler, ja da gjør han det. Om du ber om en VURDERING...får du det...for en rimelig penge. Jeg tenker at det er legio muligheter for mer rust her, men er du heldig er det bare kanalene og litt overflaterust. Det kan fikses opp for en grei pris, likeledes vil en understellsbehandling gi deg bil som holder mål både to og tre EU-kontroller til. Bruker du si 30.000, blir det 5000 spenn i året for de neste åra, det kjenner du ikke noe sted. Er det derimot kritisk rust....koster det fort mer enn det smaker, dessuten vil det ofte være vanskelig å reparere på en god måte. Da ville jeg forberedt den siste olje. Lykke til!

HER er pekerne til min faste antirustforbindelse gjennom flere tiår:
(Ligger på Ueland, ikke altfor langt unna Moi og Sørlandsbanen. Mulig toget stopper på Ueland også, og ekspressbussen stopper på Helleland. Ikke umulig at firmaet kan få deg til et av disse stedene på et eller annet vis, koster lite å spørre. Taxi finnes jo også...ikke kollossale avstander.)

Hovedsiden: https://www.handeland-antirust.no/ Tryneboka: https://www.facebook.com/HandelandAntirust/

HER er kontaktinfo og en kort oppsummering av hva de driver med: https://www.handeland-antirust.no/kontakt/

Antall visninger