Revisjonshistorikk [tilbake]

For meg fremstår det som om motorstyringen her går i nødmodus, og det er ikke umulig at årsaken ligger i turboen. Ja, en turbo holder normalt sett noen hundre tusen kilometer, alt ettersom, men både iboende produksjonsfeil og oljeproblematikk kan medføre uvanlig høy slitasje. Det er ikke slik at en turbo nødvendigvis havarerer totalt, den kan hangle videre og f.ex levere gjennomgående for lavt trykk, med den konsekvens at du sporadisk mister trykket fordi motorstyringen går i nødprogram, underforstått skriker på hjælp.

Det kan selvfølgelig også være en sensor som lager tull, i begge tilfeller er det smart å kontakte et verksted med rett kompetanse før du legger ut på langtur. Har du et godt forhold til et tredjepartsverksted, vil det være like greit som et merkeverksted, dette er godt kjente og greie motorer. Om selve turboen skulle være problemet, snakker vi om typisk rundt de 10' for en bytteturbo, alt ettersom. Ja, en turbo kan overhales, det blir vesentlig rimeligere, men da må den sendes avsted....det tar fort både to og tre uker, mer i ferietiden. Litt jobb er det også å skifte den, men med Touran er det ikke avskrekkende. Er du en over gjennomsnittet dyktig garasjemekaniker kan du gjøre det selv, men be aware, det har sine fordeler å ha tryggheten det innebærer å la et verksted gjøre denne jobben.

Ellers er 1.9 TDI normalt sett en bombesikker motor, det som er viktig er å skifte olje og filter jevnlig, fotrinnsvis hver 15', uansett om man bruker "longlife-olje" eller en mer konvensjonell hel eller delsyntetisk olje. Ved et kjøremønster med mye langkjøring kan man strekke det til 20' med longlife-oljen, men å kjøre 30' og mer slik noen gjør...er dårlig karma.

Antall visninger