1 | opprinnelige versjon |
Takk for grundig og klart svar. Det du bekrefter er at verken biltilsynet, importør eller annet verksted kan overprøve EU verkstedet som noterte feilpunktet og for å fjerne dette punktet fra EU kontrollen uten at jeg som eier fremlegger dokumentasjon fra loven, eventuelt et EU direktiv som beskriver dette, selv om bilen har vært godkjent uten tåkelys helt tilbake til 2003. Jeg forstår at tidsklemma er nok min skyld og verkstedet gjør bare jobben sin. For slike biler er altså 6 uker ikke nok tid i dagens Corona situasjon. Merkelige greier dette.
Det er da en enklere løsning å koble vekk å fjerne tåkelysene foran, (noe som jeg forstår ikke er påbudte lys) for så å koble nytt biltema lys på samme bryter som disse. Dersom det ikke er krav til høyde fra bakken ved montering av det nye tåkelyset, så må det monteres under selve støtdemperskjermen. Pent blir det ikke da. Fikk ikke noen merknad nå, men er det også påbudt med ryggelys nå? Ryggelyset på denne bilen er skiftet ut med oransje pærer for blinklys.
Er det da sånn at hvis en kunde kjøper en nyere amerikansk bil som ihht. kontrakten er EU godkjent og feilfri, først må sjekke regler og lover selv, om hva som er lovlig eller ikke, og hva som eventuelt kan bli ulovlig i framtiden? Hørte om en som hadde kjøpt en 2010 modell av Chrysler Voyager som plutselig måtte ettermontere sideblinklys for at de originale Chrysler blinklysene på speilene ikke lenger var EU godkjente. Er ikke dette et ansvar importøren har når en kjøper en feilfri godkjent bil, de har tross alt jobbet med dette i et titalls år og godkjent hundrevis av amerikanske biler. Det må jo regnes som en mangel og gi garantiansvar etter kjøpsloven? Du er jo rimelig hjelpeløs som kunde i slike forhold. MVH Larsen