Revisjonshistorikk [tilbake]

Enhver økning av effekt og moment medfører nødvendigvis tilsvarende økte belastninger på hele drivlinjen, fra turboen på innsugsiden via stempler, råder, girkasse, drivledd og like til dekka. Dette medfører igjen økt slitasje, uansett hva smartingene som selger denne "tuningen" sier for å prakke en slik løsning på kundene. Generelt et produkt med lave produksjonskostnader og høy fortjeneste, derfor er det ikke måte på hvor mye godt det fører med seg....men det er reklamen. Virkeligheten er en helt annen, det gir seg egentlig selv: hvem har mest ressurser til å utvikle et optimalt styringsprogram for motoren i bilen din....Mazda eller Leik og Moro A/S? En del av dette er at Mazda vet veldig mye mer om hvilke belastninger motoren er designet for, dette gjelder både termiske og mekaniske belastninger. Jeg er en av mange som sjekker nettopp dette punktet nøye når jeg ser på en bruktbil, om jeg har den minste mistanke om jalla-tuning, er det en øyeblikkelig, total showstopper. Og er det en bil der dette av en eller annen grunn er vanskelig å få verifisert? Da er det også en showstopper. Jeg vet med sikkerhet at det er flere enn meg som tenker sånn, og i det segmentet din bil befinner seg, er det ikke akkurat hippe ungdommer som står i kø for å kjøpe bilen din....det er voksne mennesker der en stor andel - med god grunn - ikke vil ha en "tuna" bil.

Om en slik tuning reduserer forbruket? Salgsbløff. For å øke effekt og moment må man øke både ladetrykket på turboen og sprøyte inn mer diesel. Det er mao ingen magisk trylleformel som øker effektiviteten i motoren. Ja, med mer moment kjører du teoretisk sett mer på moment og mindre på turtall, men du kan jo regne på hvor mange år du kan kjøre på hva det koster om du blåser en turbo. Du sier ikke noe om hvor gammel bilen din er, men om den fremdeles har garanti, kan du skyte en hvit pinn etter garantien i det øyebllikk du tukler med motorstyringen på dette viset.

Det er minst to langt enklere måter å redusere forbruket i betydelig grad på: du kan enten være mer bevisst på å bruke det momentet du har og kjøre "lastebil", altså legge vekt på å kjøre mykt. Da får du med sikkerhet det laveste forbruket som er mulig med din bil. Dekk med lav rullemotstand er heller ingen bakdel, f.ex Nokian. Blir du likevel ikke fornøyd med forbruket, ta frem kalkulatoren: drivstoff utgjør egentlig en meget liten del av dine totale driftsutgifter. Om du fyller når det billigst, sparer du flere tusen i året! En annen måte å spare tusenvis, ja titusenvis på, er å ta service og eventuelle reparasjoner hos et autorisert tredjepartsverksted eller i Sverige. Du sparer typisk 50 %, en av årsakene er de hysteriske prisene på motorolje som merkeforhandleren opererre med....for ikke å snakke om at merkeverkstedet har timepriser som får en advokat til å rødme! VÆR OGSÅ OPS på at en dieselmotor SKAL ha oljeskift og filterbytte ved typisk 15000 km, maks 20.000. Jeg kjenner ikke Mazdas serviceprogram, men dersom man opererer med "longlife" intervaller.....som VAG.....er det ren hazard med motorens indre liv. Bruk longlifteolje, men skift den på kilometer....IKKE når en eller annen sensor sier "løp og skift olje". Endelig er understellsbehandlng hos en seriøs leverandør med løpende oppfølging i din eiertid sterkt å anbefale, det koster mindre enn en "tuning", men er en veldig mye bedre investering!

Antall visninger