Revisjonshistorikk [tilbake]

Det er nok ikke en proffesjonell bruktbilselger dette her...bare en stakkars sliter som deg og meg, som sitter der med en bil som nok er både sliten og velbrukt....men så er det den vonde følelsen av å måtte kjøre bilen på skraphaugen da....det KAN være noen der ute som kan ha glede av den en stund til! Jeg har hatt dette dillemmaet praktisk talt hver gang jeg har avhendet en bil, og hver gang har det vist seg at den neste lykkelige eieren faktisk har kjørt opptil flere hundre tusen med biler som jeg altså har "solgt" videre for skrap-panten!

Ja, det var visst en liten kommunikasjonsglipp når jeg re-eksportere en Lada som hadde rulla 425.000 km...russeren som kjøpte den, ville ikke høre på noe annet enn at bilen nok bare hadde gått rundt en gang...den så jo ganske grei ut....og han ville plent ha den. Men drøye 3000 spenn for en godt innkjørt Laddis med 24 dekk på felg på kjøpet pluss flott takgrind, bagasjerommet fullt av deler...? Ikke svindel ihverfall, han satt garantert igjen med fortjeneste når han solgte den videre derhjemme, og jeg så faktisk bilen igjen i St Petersburg sånn omtrent 10 år etter....gamle Laddiser dør aldri :-)

Men igjen, vanlige slitere som deg og meg, vi prøver iallefall å være ærlige.

Jeg tenker at ærligheta avtar omvendt proporsjonalt med prisen på antrekket til selgeren! Og jo finere salgslokalene er, jo mer må man tjene pr bil, det påvirker jo også graden av ærlighet og redelighet. Jeg fikk dette med bruktbilselgere inn fra barnsben av, i Larvik var det en bruktbilforhandler som var så ekstrem at min gamle far kjørte lange omveier for å slippe å komme for nær denne sjappa! Uten å gå i detaljer, Olsen bil i Grimstad er på ingen måte alene om å sette svindel i system. Det verste er at denne unevnelige sjappa i Larvik holder på ennå...nye eiere...nytt firmanavn...men same shit, another wrapping. Rett skal være rett: det er på ingen måte uvanlig med uhederlige selgere ved privat salg heller, bla sjappa jeg nevner over har en lei tendens til å registere kondemnerte, gjenoppbygde biler på det være seg ansatte ved eget verksted eller familie, og selge dem enten som privat salg eller "selges for kunde", dessuten hender det jo at kreative sjeler som har lært seg å bruke stålplast og tectyl driver med ting de ikke burde gjøre.

The bottom line er at vi nok likevel har dekning for våre antydninger om at det ikke finnes (spesielt mange) ærlige bruktbilselgere der ute. I det hele tatt, dersom man ikke kjøper biler som er priset til skrap-pant, bør man følge den vanlige sjekklista....sånn er det bare! Øverst på min liste står det forøvrig "stol aldri på en bruktbilselger".

Antall visninger