Revisjonshistorikk [tilbake]

Noe kynisk sett, har dere økonomi til det er de to ekstra åra du får med garanti på en ny bil, som attpå til selges gunstig i disse dager, verdt prisforskjellen her gitt at vi ser på prisforskjellen på "norske" biler, med norsk garanti og nogenlunde samme utstyrspakke, solgt hos forhandler. Legg til at bruktbilen som regel er kjørt noen kilometer, ogs det bør man ta med i regnestykket. Hos Gumpen får du f.ex en helt grei 2018 E-Golf, kjørt rundt 41.000 km, for 245.000 kroner. Jolly fine, relatativt trygt kjøp, men altså to år kortere garanti og to år mer på veien. Jeg ville ikke vært i tvil, nytt er nytt, og forklaringen på at prisforskjellen ikke er større, ligger i at både Gumpen og andre bilforhandlere skal ha dekket sine omkostninger og tjene penger når de tar inn en bruktbil. Den tryggheten du får ved å kjøpe hos forhandler, er som regel verdt det du betaler for den.

Om du derimot kjøper privat, en bil som gjerne er kjørt si 20-40.000 km, gjerne bruktimportert og derved uten noen som helst garanti ut over normale forbrukerrettigheter ved privatkjøp, kan du selvfølgelig spare noen kroner, men som du er inne på, det er korrekt at du får mye for pengene om du kjøper en feiende flott ny E-Golf nå. Når jeg leser hva du skriver, og leser litt mellom linjene, ser jeg at du prioriterer lav kjørelengde, trygghet, utstyr. Da ville jeg ikke vært i tvil: nå er det kjøpers marked for nybiler, ikke minst E-Golf som jo på sett og vis er på vei ut, selv om det etter mitt syn er en av de beste elbilene på markedet: det er faktisk også en bil og ikke en rullende gullfiskbolle! Tipper du får adaptiv cruisekontroll og mye annet kjekt på den nye bilen...ikke noe å lure på spør du meg! Med et forbehold: familiebudsjettet. Der er det deg som er eksperten.

Mhp batterier er det sånn at alle batterier svekkes over tid, også LiIon. Hvor lang levetid vi snakker om, er vanskelig å si, en unevnelig fabrikant av elbiler fra USA tar veldig ofte store ord i bruk her, men som vi vet, det finnes kunder som har sittet med det berømte skjegget i postkassa etter kun få år. Skal jeg gi en kvalifisert vurdering av E-Golf vs batterienes levetid, tenker jeg at denne bilen er et fornuftig kompromiss med et balansert forhold mellom ytelse og batterienes evne til å levere strøm. VW er også en svært seriøs fabrikant som setter kvalitet i høysetet, dessuten vil vi kunne forvente at man vil legge seg ekstra i selen for å fremstå som seriøs i garantisammenheng gitt den massive satsningen man har gjort mhp elbiler. Du kan mao være rimelig trygg på at batteriene vil ligge godt innenfor fabrikantens spesifikasjoner (70 % av opprinnelig spesifikasjon) innenfor garantitiden, og med rimelig sannsynlighet også innenfor bilens levetid. Vær dog klar over at heller ikke batterier er feilfrie....men med litt flaks vil ny batteriteknologi medføre at prisene på f.ex ny batteripakke en gang i fremtiden vil gå vesentlig ned i forhold til i dag. Og nei, du bør IKKE spørre forhandleren om hva ny batteripakke koster i dag...da kjøper du dieselbil isteden :-)

En ting du bør spørre nøye om: verken VW eller andre fabrikanter har tatt inn over seg at den norske vinteren ikke er avskaffet. Mao er rustbeskyttelsen heller dårlig, sånn har det vært siden 2000-tallet. Det går bla på at på tyske biler er det kun bunnplata som er nogenlunde beskytta. Det hjelper dog lite når alt som er montert i ettertid, hjuloppheng osv osv, kun er lakkert. Det holder rett og slett ikke mål for en norsk vinter! Spør forhandleren om man har et råd om hvor og hvodan du kan understellsbehandle det være seg din nye eller brukte E-Golf, pga batteriene må du benytte en leverandør som vet hva han gjør. Ellers gjelder det som ellers, en seriøs aktør og jevnlig understellsbehandling. Å sveise rust er noe herk, jeg tenker at en E-Golf som ikke blir rustbeskyttet med stor sannsynlighet vil miste skiltene pga kritisk rust lenge før batteripakka mister gnisten!

Ellers er du sikkert klar over at hjemmelading er en forutsetning for å kunne kjøre rimelig med elbil, og hjemmelading skal foregå via en forskriftsmessig lader / ladetilkobling. Ingen snarveier her, elsikkerhet koster litt, på den annen side sett: du vil ikke brenne ned huset, og du vil heller ikke betale rådyrt for å lade bilen på kommersielle ladetilbud. Lykke til!

Antall visninger