Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Elegant presentert av Norulf her men kanskje den aller viktigste faktoren blir glemt og det er varme. En dynamo eller generator har en vifte i bak kant som trekker til seg omkringluften i motor rommet og blåser den over de såkalte viklingene og diodebroen. Hvis luften blir varm blir også viklingene varme noe som over tid svekker lakken som viklingene er isolert med, virkningen forsterkes stadig da viften samtidig blåser skit og kanskje oljedamp og sot fra annen trafikk over viklingene som da gradvis mister mer og mer av sin evne til å avgi varme. Varmen sprer seg videre til lagerene og svekker disse og resulterer til slutt i havari på lagere eller på den elektriske delen av dynamoen. Levetiden er derfor sterkt avhengig av flere faktorer her blant annet motor rommets utforming og hvordan ingeniørene har tenkt ut dette med kjøle tilgang, noen ganger er det fks koblet til en slange som tar luft fra et kaldt område for å bedre situasjonen men det er også dårlig karma som Norulf ofte nevner for generatoren hvis den er i minste laget og alltid må jobbe overtid. Dette gjøres selvfølgelig med hensyn på kostnader og vekt. Du sier du har en Focus 2011 men ikke hvilken motor og ei heller kjørelengde men de tidligere modellene hvis din er den som kom i 2011 hadde generatorer som man kunne regne med varte hele bilens levetid og ihvertfall over 300000 km men sikkert mere også. Hva som har skjedd med din er usikkert eller så er det kanskje bare et spørsmål fordi du vet det er dyrt hvis du må skifte den.

Mvh Kviasen

Hei Elegant presentert av Norulf her men kanskje den aller viktigste faktoren blir glemt og det er varme. En dynamo eller generator har en vifte i bak kant som trekker til seg omkringluften i motor rommet og blåser den over de såkalte viklingene og diodebroen. Hvis luften blir varm blir også viklingene varme noe som over tid svekker lakken som viklingene er isolert med, virkningen forsterkes stadig da viften samtidig blåser skit og kanskje oljedamp og sot fra annen trafikk over viklingene som da gradvis mister mer og mer av sin evne til å avgi varme. Varmen sprer seg videre til lagerene og svekker disse og resulterer til slutt i havari på lagere eller på den elektriske delen av dynamoen. Levetiden er derfor sterkt avhengig av flere faktorer her blant annet motor rommets utforming og hvordan ingeniørene har tenkt ut dette med kjøle tilgang, noen ganger er det fks koblet til en slange som tar luft fra et kaldt område for å bedre situasjonen men det er også dårlig karma som Norulf ofte nevner for generatoren hvis den er i minste laget og alltid må jobbe overtid. Dette gjøres Renault og sikkert andre bilfabrikanter hadde kapslede vannkjølte generatorer for å avhjelpe dette problemet. Men i dag velges generatoren selvfølgelig med hensyn på kostnader og vekt. Du sier du har en Focus 2011 men ikke hvilken motor og ei heller kjørelengde men de tidligere modellene hvis din er den som kom i 2011 hadde generatorer som man kunne regne med varte hele bilens levetid og ihvertfall over 300000 km men sikkert mere også. Hva som har skjedd med din er usikkert eller så er det kanskje bare et spørsmål fordi du vet det er dyrt hvis du må skifte den.

Mvh Kviasen

Antall visninger