Revisjonshistorikk [tilbake]

Enighet er en fryd, mer eller mindre overprisa løsemidler på små plastflasker i vår del av verden renser først og fremt lommepungen. Beskrivelsen mer enn antyder at glødepluggene er roten til problemet her. Om dette mot formodning ikke skulle hjelpe, kan det være slitne dyser. Da er et dieselelektrisk verksted neste nummer i rekka. Dog er ikke dette noe vanlig fenomen....det oppstår primært om man bruker feil tilsetningstoff....dette med løsemidler på små plastflasker kan faktisk være dårlig karma for dieseldyser....men igjen...dette hører til sjeldeenhetene.

En tredje, men enda sjeldnere mulighet er en eller flere ventiler som ikke lukker skikkelig. Det er et spennende problem, som varierer ettersom det er mer eller mindre sot i forbrenningskammeret og ventilsetene. Det gir imidlertid også merkbart mindre trekk-kraft. Ja, jeg har hatt en bil med et slikt problem...en skarve eksosventil var utett. Siden bilen var mer enn godt innkjørt, fant jeg en enkel kur som virket en stund før koksa samla seg igjen: parafin hhv tennvæske har høyere forbrenningstemperatur.....det svei vekk koksa så det bare sang etter! Rett nok lukter det som om noen griller når du kjører på tennvæske av og til, men du og du, som det hjalp! Anbefales dog IKKE med annet enn gamle sugedieseler som knapt nok er verdt skarp-panten! I dag er det også sporstoff i parafin, mao får man lengre straff enn Treholdt om spanserne oppdager det!

Mer relevant er det at jeg i denne prosessen også prøvde diverse godstoff....inkludert ting som IKKE finnes i norske butikker sånn uten videre....kjørte jo bla på russisk fyringsolje med jevne mellomrom med denne bilen...da lukter det skikkelig asfalt av eksosen.....og siden dette drivstoffet er som det er, hiver man på litt nafta og andrer godsaker. Dette hjelper bla på koksdannelse. Men det måtte altså drivstoff av en helt annen sort til for å svi av tilstrekkelig koks til at den ene eksosventilen som ikke ville spille med på laget skulle fungerer sånn nogenlunde. Mhp en SAAB vil jeg dog ikke anbefale verken "lurium" eller parafin, svidde ventiler er enda sjeldnere enn slitte dyser.