Revisjonshistorikk [tilbake]

Du skriver ikke noe om hvor gammel bilen din er. Dersom du har brukt noen år på å kjøre disse noenogfemtitusen kilometerne, ligger årsaken der: bremser som brukes jevnlig, ruster ikke like. Har du mye småkjøring i lave hastigheter, om du ikke har garasje og den arme bilen står ute hele året, ja da har du flere faktorer som medvirker til rustdannelse på bremseskivene. Du finner foørvrig mer om dette i f.ex DENNE artikkelen: https://www.dinside.no/motor/rustne-bremser--den-nye-bilsykdommen/69949196 Og når skivene har markant rustadannelse, ja da bør de normalt sett byttes. Ja, det er mulig å dreie skivene om det er nok igjen etter dreiingen til at minimumsmål overholdes, men dette er arbeidskrevende, det vanligste er å skifte dem. Prisen du nevner fremstår som om den er i øvre sjikt, jeg ville helt klartspandert en telefon til et eller flere tredjepartsverksteder og innhentet et pristilbud, alternativt tenkt tanken på en Sverige-tur (når det etterhvert går an). Og ja, det er er ikke et problem i forhold til garantien å bruke et annet, autorisert verksted, ref NAF. Dog har du et problem med parkeringsbremsen som henger: det å svinse frem og tilbake til et annet verksted og la merkeverkstedet ta garantijobben på parkbremsen er liksom litt uryddig. Og ja....en parkbrems som henger, vil medføre økt slitasje på skiver og klosser bak, samtidig vil dette slite vekk rusta.

Å vurdere dette klarer du fint selv: dersom skivene bak er rustfrie, men svært slitt, ville jeg nok tatt et alvorsord med Kia-verkstedet. Mhp rustdannelsen må du finne frem tannlegespeil og lommelykt og sjekke på BAKSIDEN av skivene også, det er ikke uvanlig at det er der rusta befinner seg når verkstedet sier "nada, skift skiver". Om du finner skiver med "bedre stål" er heller tvilsomt, men du finner nok skiver som er minst like gode eller bedre enn originalskivene, dog som regel med et annet innpakningspapir. Men nei.....garantien på bilen ryker ikke uten videre om du bruker deler som det ikke står "KIA" på. Men du får ikke videreført fabrikkgarantien på disse delene, og dersom f.ex en uoriginal skive (ekstremt lite sannsynlig) går i tusen biter og ødelegger for millioner, gjelder heller ikke fabrikkgarantien. Men du har normalt sett to års garanti fra det firmaet som leverer deg skivene. Når det er sagt: gjennom de drøye 4 tiårene jeg har hatt bil, har jeg kjørt lenger enn langt, og aldri noensinne opplevd problemer med skiver innenfor garantitiden. Ikke har jeg skiftet så mange av sorten heller, men det har dels med et kjøremønster med mye og lang kjøring, dels med det faktum at klossene i tidigligere tider var asbestholdige og således av en annen beskaffenhet. At Ladaene mine (som jeg har hatt tre av) hadde en annen legering i stålet i skivene, er også korrekt, jeg skiftet faktisk aldri så mye som en skive i de tider. Men det kan nok mer med innføringen av et annet kontroll-regime å gjøre. Uanett, her har du et par pinner for veien videre, lykke til!

Antall visninger