Revisjonshistorikk [tilbake]

Meg bekjent er det kun Spania som har et krav om reservehjul hhv dekk-kit i bilen., se forøvrig denne listen: https://fdm.dk/alt-om-biler/koer-selv-ferie/regler-udlandet/sikkerhedsudstyr-europa

Dog bær du være klar over at disse "dekkfiksgreiene" i aller høyste grad gir falsk trygghet. Dels fordi det ikke fungerer overhode om lekkasjen er større enn hølet etter en papp-spiker, dels fordi det har klare begrensninger i forhold til temperatur og hastighet. Dette er ytterste-nød-sett og ikke noe mer. Nei, man punkterer ikke ofte, men når man gjør det, er gode råd dyre. Jeg har selv i alle år hatt reservehjul, en liten hydraulisk jekk og minikompressor i bilen....koster lite og gir stor grad av økt sikkerhet, ikke minst når man befinner seg langt ut i de dype skoger eller noe annet festlig! Man bør også ha et miniimum av verktøy, gjerne også reserve sikringer og pærer...noen biler har jo konsensjonelle pærer som faktisk kan skiftes fremdeles! Vær også ops på at de rimeligste mini-kompressorene ikke har evne til å pumpe ved spesielt høyt trykk....spander gjerne noen hundrelapper ekstra og få en som faktisk klarer å pumpe opp et bildekk som står på felgen!

Du nevner også tilhenger etc.. Jeg har alltid hatt reservehjul for tilhengeren også. Bla fordi min henger er en-akslet, med tillatt totalvekt på et tonn. Det betyr at belastningen på hvert hjul er relativt stor, da gambler du IKKE med å "reparere" en punktering med guggemasse på boks! The bottom line er at den "pakka! du ramser opp, selvfølgelig er mye bedre enn ingenting. Men med en bil som den du har...du skal ikke se bort fra at du kan komme til å befinne deg et sted der gode råd er dyre, og du aber pløtzlich kan ha et skikende behov for et ordentlig reservehjul!

Antall visninger