Revisjonshistorikk [tilbake]

Bilen har noen år på nakken, det springende punktet her er hvorvidt bilen er i dårligere stand enn du kunne regne med ut fra alder osv osv....jeg tenker jo at lekkasje fra kjølesystemet absolutt ikke er noe du skal måtte "regne med" når du kjøper en bi lfra en proffesjonell part. Du har også klaget på lekkasjeproblematikken i tide, forhåpentligvis kan dette dokumenteres. Når du har kjøpt bilen hos en forhandler, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder, du finner fremgangsmåten videre her: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Og nei, jeg ville ikke brukt tetningstoff sånn uten videre: lekkasjen kan skyldes defekt topp-pakning, og det kan være andre "innvortes" ting....sjekk olja...sjekk kjølevæska (om du ikke har gjort det) ...der finner du ofte indikasjon på om det er et mer gjennomgripende problem. Ja, det kan også være sprekk i blokka, men la oss ikke male fanden på veggen riktig ennå....en sprekk i blokka vil som regel gi seg utslag i veldig, veldig markante symptomer. En mer vanlig årsak er vannpumpa, følg litt med tempaturmåleren...springer den opp og ned når den ikke skal kan vannpumpa være en del av årsaksbildet. Tetningsmiddel er fine saker, men det er først og fremst anvendelig ifht en lekk radiotor eller varmeveksler, det fungerer IKKE ved lekk topp-pakning og mer alvorlige problemstillinger. Å byttte en slik pakning...eller vannpumpe...er ikke noen stor greie, men på en A5 koster det fort en pen bunke tusenlapper...så her ville jeg ikke latt forhandler gå fri!

En helt annen ting er at en minnelig ordning med et kompromiss som regel er den beste veien å gå, men i din konkrete sak er det en alvorlig joker med i bildet: årsaken til lekkasjen. Det kan være en bagatell, og det kan være noe som koster fryktelig mye penger. Følg oppskriftem over, prøv å få til en dialog med forhandler for som et minimum få dekket kostnadene ved feilsøking...og lykke til!

Antall visninger