Revisjonshistorikk [tilbake]

Nei, dette er ikke verken feil bruk eller konstruksjonsfeil, det er et problem som følger med en hybrid drivlinje, helt gratis! At bremseskivene bak ruster, er noe som går ved norske fartsgrenser, også på konvensjonelle biler kan dette være et problem. Ved hybride drivlinjer bruker du bremsene enda mindre, det har med regenerering av energi å gjøre. Som med alt annet som står praktisk talt ubrukt, da ruster bremseskivene, da står stemplene i kaliperne før eller siden bom fast! Det gir toppen av lykke, da ligger gjerne klossene inntil og sliter ut skivene, eller skivene ruster dobbelt så kjapt fordi bremsene aldri blir aktivert :-) Det verserer flere råd her, noen mener at det er smart å foreta en serie med harde oppbremsinger fra tid til annen, andre sverger til å trekke til håndbrekket i lav hastighet. Det siste er den skånsomme varianten, men det betinger at man har et håndbrekk av den sorten som aktiverer caliperne bak. Jeg tenker også at alt med måte...all bruk av bremsene medfører slitasje, det skal faktisk ikke mye bruk til for å dempe rustdannelse.

For min del har jeg ikke sansen for den første metoden, det blir for brutalt. Dette med håndbrekket fungerer forsåvidt om man har håndbrekk av den gamle sorten, altså denne spaken mellom setene der man kan trekke til bittelitt...det er nok...fungerte ypperlig i hine dage på min Passat B5. På nyere biler har man imidlertid andre løsninger, der håndbrekket er av/på. I Priusen din er det vel en pedal ala USA-biler, da har du en av/på. VAG sitt elektroniske håndbrekk er så viselig designet at du faktisk kan aktivere det i fart, da legger det klossene mykt og forsiktig inntil. Men hvordan det er med Toyota....jeg ville helt klart tatt en telefon til Toyota-verkstedet og spurt om man hadde et godt råd for å dempe denne rustproblematikken du opplever.

En tredje løsning er jo å ha et kjøremønster med mye langkjøring i landeveishastigheter, vi som bor på landet har opp gjennom årene hatt svært lite problemer med bakbremsene. En ferietur til land med et helt annet tempo i trafikken med jevne mellomrom løser også problemet. Ting som blir brukt, ruster ikke....når du kjørte taxi, var bilen sjelden kald, den ble mye brukt! Du kjørte vel heller ikke hybrid den gang, derved hadde du aldri slike problemer! Det var mao bedre før, fremskritt som hybride drivlinjer har sin pris! Avslutningsvis kan jeg meddele at du ikke er alene om dette problemet, jentungen har en Prius av forrige generasjon, hun må regelmessig skifte alle fire skivene, på tross av latterlig lave kjørelengder mellom hver gang. På snaue 200.000 km er det vel skiftet skiver på bilen hennes to-tre ganger, i tillegg har det medgått et par cailpere. Jeg rister jo på hodet av dette, på mine biler har jeg skiftet en eneste cailiper over et tidsrom på over 40 år, til gjengjeld har det medgått en del kobberfett :-) Bremseskivene bak skiftet jeg vel en gang på snaue 500' på min forrige bil, foran holdt skivene rund 150- 200' km. Mye langkjøring og et kjøremønster som det jeg antyder over er selvfølgelig en del av forklaringen, og jeg har altså IKKE hybrid . Når jeg nå har kommet i moden alder og kjører mindre, ser jeg klare tegn på at det som blir lite brukt, ruster mer. Også du er vel oppi åra om jeg leser om jeg tolker det du skriver rett, derved får vi uvegerlig problemstillinger med å vedlikeholde bilene våre som vi ikke hadde tidligere.

Antall visninger