Revisjonshistorikk [tilbake]

Hva som passer best for deg, avhenger av kjøremønsteret ditt, og ikke minst: hvor langt du kjører, det være seg i fritiden....eller til og fra jobb når du ikke disponerer "arbeidsbilen". Skal du kunne kjøre elbil, er mulighet for hjemmelading en kritisk faktor for driftsbudsjettet. Har du ikke mulighet for å innstallere en forskriftsmessig lademulighet hjemme, eller jevnlig kjører lenger enn den radien der du kan basere deg på hjemmelading, ender du raskt opp med å måtte kjøpe betydelige mengder strøm på kommersielle ladestasjoner. Det koster penger...mye penger!

Mhp ladehybrid har du begrenset elektrisk rekkevidde, det innebærer at drivstoff-forbruket ikke uten videre er så gunstig som "oppgitt forbruk". Med en hybrid uten lademulighet får du gjennomgående noe lavere forbruk enn en ren fossilbil, men noe kynisk sett, en god dieselmotor kommer lett ned i et forbruk som matcher de beste hybridene, gitt at du kjører økonomisk. Om du bor på landet, er diesel tingen, for min del kjører jeg VAG med 2.0 TDI, men som du sier, mye bra fra våre tyske venner. Det smarteste fra et økonomisk ståsted er nok Skoda, det gir iallefall mye bil for pengene! Både Skoda og VW er forøvrig greie biler å eie, mens Audi kan være noe dyrere både å eie og vedlikeholde i det lange løp. Det du skal passe på med alle biler, er rusta. Kjøper du en bruktbil som er akseptabel mhp rust, kjør den rett på understellsbehanlding. Kjøper du nytt...gjør du det samme. Dette gjelder for de aller fleste biler...ikke bare tysk! Vær dog klar over at en del biler, spesielt fra Japan og Korea, blir understellsbehandlet av den norske importøren.

Bensinbil? Tja...helt greit det også, det er litt smaken og baken her, jeg opplever bensinmotorer som dvaske, du må ofte piske motoren med mengder av turtall for å ha anvendbar kraft. Med en dieselmotor har du mer kraft over det aktuelle turtallsregisteret. Det som gjelder for deg, er prøvekjøring...finn ut hva som passer deg. Du bør også kjøpe bil ut fra ditt behov og det kjøremønsteret du har. Om du f.ex bor i Grorud-dalen og kjører ut og inn gjennom bomringen i Oslo, med et par mil maks, kan elbil være aktuelt. Bor du som mange andre et stykke ut på landet, vil en konvensjonell bil være tingen. Om det tilfeldigvis er en hybrid? Hvorfor ikke, du kan få noe lavere forbruk, men vær klar over at en hybrid også er tyngre enn en ren bensinbil. Ja, det finnes dieselhybrider også, men da snakker vi Volvo eller Mercedes...i en heller stiv prisklasse.