Revisjonshistorikk [tilbake]

At det tilsynelatende finnes mange nesten-nye hybrider på markeder, kan ha mange årsaker. En av dem kan være for høye forventninger til ytelse og forbruk....glem ikke at en hybrid er tyngre! Noe kynisk sagt, "ytelse" innebærer mer enn spurten fra 0-100. Ellers går aldri batteriet "tomt", det sørger motorstyringen for. Bilen lader batteriet kontinuerlig, og om du ikke kjører bånn gass over meget lange strekninger har du teoretisk sett "full ytelse" hele tiden. Men igjen....ytelse innebærer mye mer enn den korte spurten. En pluginhybrid har en fordel: du kan i tillegg "fylle" strøm utenfra....f.ex en hjemmelader. Det kan være mer effektivt enn vanlig hybriddrift....med trykk på "kan". Typisk vil f.ex en Passat GTE ligge rundt 0.6 på langkjøring. Det er bra, men fremdeles noe mer enn tilsvarende bil med 2.0 TDI.

De to bilene du nevner er ikke blant dem som har høyest verditap. Det gjelder også langt på vei en hybrid, og jeg ville ikke bekymret meg for hvorvidt hybrid blir faset ut om 5 år eller ikke. Om så skjer, ja da blir det spennende tider...det vil også innebære utfasing av diesel og bensin. Jeg velger å være optimist: om så skulle skje, gjelder det nye biler. Om det ikke blir dramatiske avgiftsøkninger for konvensjonelt drivstoff, vil biler med konvensjonelt drivstoff fortsatt være attraktive i bruktmarkedet: ikke alle har ladestasjoner i nærheten....ikke alle bor slik til at vinteren er avskaffet. Elbilene vil ikke være et fullverdig alternativ for alle verken i dag eller i morgen. Det uforutsigbare for oss her hjemme er politikerne: så lenge vi har en parlamentarisk situasjon der mikro-partier som kaller seg "grønne" kan presse gjennom vedtak uten konsekvensutredning, har vi et problem: vi får ingen som helst forutsigbarhet. Oversatt til dette med bilkjøp innebærer det at den kloke kjøper bil etter kjøremønster og behov....og glemmer dette med å være "politisk korrekt".

Konkret for dere tipper jeg at dere kjører godt over gjennomsnittet hvert år. 1-3 mil er ikke rare greiene, men vi som bor på landet har noen kilometer til det meste vi gjør. Ser dere isolert på pendlingen, er det likegyldig hvilken drivlinje dere har. Ser dere på kjøremønsteret generelt, vil jeg hevde at diesel er verdt å vurdere for alle har et kjøremønster med mye langkjøring og årlige kjørelengder fra 25' og oppover. Diesel gir høyere kjørekomfort, lavere forbruk. Mye går på personlige preferanser her. Kjører dere 25' eller mindre, ville jeg helt klart prøvekjørt aktuelle biler før jeg tok en beslutning. Det gode med Volvo her er uovertruffen sikkerhet, mens BMW X5 har andre egenskaper som V90 ikke har. The bottom line....ut over dette med drivlinje: firehjulstrekk er et absolutt pluss så lenge vinteren ennå ikke er avskaffet, spesielt når dere bor utenfor byen!

Antall visninger