Revisjonshistorikk [tilbake]

Nå er det ikke sånn at dieselpumper ryker i tide og utide, derved er det overveiende sannsynlig at du kan friskmelde dieselkvaliteten. En ting som kan gjøre mye vondt, er vann i dieselsystemet, men det er en grunn til at dieselfitleret er der, på samme måte som det er en grunn til at man skal være nøye med å overholde skiftintervallet for dieselfilteret. At Viking hadde "flere eksempler" tenker jeg er mer en indikasjon på at Audi har hatt en underleverandør som en periode har levert pumper med en iboende svakhet. Dette forsterkes av at vi snakker om en bil som knapt nok er innkjørt.

Mhp reklamasjonsrett: du skriver ikke når i 2015 bilen er kjøpt, vi snakker normalt sett om 5 år når bilen er kjøpt hos forhandler. Oppskriften finner du her: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Med utgangspunkt i 2015 innebærer det at kollegaen din må være LYNRASK....sørg også for SKRIFTLIG dokumentasjon....dette er såpass dyrt at man skal spandere en skriftlig henvendelse. Om ikke annet, så ringer man eller stikker innom for en forhåpentligvis hyggelig samtale. Deretter sender man et brev eller faks og viser til "hyggelig samtale" med referanse til temaet. Om din kollega likevel ender opp med å måtte betale moroa sjæl....se i retning Sverige eller Tyskland! Det kan bokstavelig talt lønne seg å ta bilen på tralle og kjøre den utenlands til reparasjon.

Mhp dieselrens: vær klar over at det er mange varianter over temaet, noen har et heller tvilsomt innhold. Generelt skal det være additiver i dieselen som også smører dieselpumpa....i hine dage heiv vi på litt totaktolje når vi kjørte på parafin eller tennvæske. Med en nyere dieselbil er det mange gode grunner til IKKE å hive på slike ting. Om man skal bruke s.k "dieselrens", skal man kjøpe det et sted der man kan være HELT SIKKER PÅ at man ikke kjøper noe bøff! Å fylle den billigste eller dyreste? Vel...forskjellene ligger i additiver, her hevder Shell (og f.ex Circle K) at det er additiver i denne dyre dieselen som reduserer forbruk....øker ytelsen...utretter mirakler. Har vi hørt den før? Slike produkter har vært der siden tidenes morgen. Ofte er det bare bøff. Andre ganger kan det ha noe for seg. Jeg har faktisk gått i fella og prøvd Statoils "de luxe" diesel en periode. Om det var noen forskjell? Overhode ikke. Jeg tenker at for f.ex koksing i motoren og DPF har kjøremønsteret langt større betydning. En dieselmotor liker f.ex ikke mye småkjøring, den trives best ved landeveiskjøring. Verdt å tenke på når man kjøper bil :-)