Revisjonshistorikk [tilbake]

Prisforskjellen ligger som du sikkert vet, i reinspikka særskatt for det å kjøpe ny, sikker, god bil i Norge. Sånn er det bare. Pr dags dato er elbiler subisidiert av andre bilister. Dette gjelder ikke bare engangsavgift, det gjelder også bompenger osv osv.. Hvor lenge dette vil vedvare, er et åpent spørsmål, en kvalifisert gjetning tilsier at det vil skje ting etter neste stortingsvalg. Det er også et faktum at "drivstoffbesparelsen" kun gjelder hjemmelading....kommersielle ladetilbud er dyre!

Med 50' i året bør du skrive opp dette på tavla: du må i vesentlig grad lade "ute". Bortsett fra at det nok blir like dyrt som å kjøre Allroad TDI, får du garantert logistikkproblemer: er det lademuligheter der du ferdes? Du må også lade relativt ofte, det tar tid å lade, og toppen av lykke: "ladekø" er en realitet....det er IKKE noe som bare finnes i elbilmotstandernes fantasi....dessverre. Med såvidt lang årlig kjørelengde vil det uvegerlig oppstå proporsjonalt mer ergrelse og tidstap.

Om en ny Allroad koster mer? Sikkert....med de følger dette har for investeringskostnad og årlig verditap. På den annen side sett: om du beholder bilen lenger....si 10 år...flater verditapet ut. Da får du lavere verditap pr år/km. 500' er ikke noe problem med en kvalitetsbil....i ditt sted ville jeg regnet litt på det og tenkt helhetlig...uansett om vi snakker 3.....5.....eller 10 år.

Antall visninger