Revisjonshistorikk [tilbake]

Teoretisk kunne man se for seg at dynamoen røyk samtidig med batteriet. Når du har skiftet dynamo to ganger, og fellesnevneren er batteriet, er det nærliggende å tenke at batteriet er synderen. Enda mer når det faktisk fungerer etter at du skiftet batteri siste gang.

Jeg ville sett nærmere på dynamoene som har gått til Jesus, om f.ex diodebrua er svidd, har strømtrekket vært vanvittig stort. Om du ikke kan sjekke dette selv, vil et bilelektrisk verksted ofte kunne gi et svar relativt kjapt. Det som taler mot et slikt hendelsesforløp, er at et batteri normalt ikke vil svelge unna uendelig stor ladestrøm, selv ikke om det er helt utladet. Det er beskyttelseskretser i både bilens dynamo og regulator. Om det skulle oppstå en feil der batteriet likevel trekker fantastisk mye strøm, vil både batteriet og ledningsnettet bli veldig, veldig varmt. Slik du beskriver hendelsesforløpet, snakker vi iallefall om noen minutter før dynamoen sa "futt". Det er mao ikke umulig at du kan finne tegn på varmgang i batteriet, kablingen, koblingspunkter eller andre komponenter mellom dynamo og batteri.

I ditt sted ville jeg som nevnt over, sjekka hva som egentlig er skadet i dynamoene, i tillegg ville jeg spurt om det bilelektriske verkstedet kunne tatt en titt på batteriet. Der har man bla "boosterladere" som gir mye, mye mer strøm enn en hjemmelader....om batteriet svelger sinnsykt med strøm...vil man se det her. Nei, jeg har ikke hørt om noe slikt før, men en form for kortslutning er absolutt mulig. Har du kvitteringen, eventuelt bankutskrift, og kan fremlegge dokumentasjon, eventuelt slå fast at det er en feil i batteriet, kan du ta et alvorsord med Biltema.

Antall visninger