Revisjonshistorikk [tilbake]

Det enkle svaret her er at normalt sett skal ikke batteripakka på en hybrid kunne bli så "tom" at du ikke har full systemeffekt tilgjengelig. Dette er et designkriterium, bilens elektronikk sørger for optimalisert drift og løpende regenerering / lading av batteripakka. Om du kjører med kombinert drift og lar bilens elektronikk styre i fred og ro, vil du alltid ha en kraftreserve på batteriet og ha tilgang til full systemeffekt om du skulle føle trang for å gi flat pedal. Rent hypotetisk kan man selvfølgelig se for seg at du kan tømme batteriet med ekstrem røkkekjøring der du tråkker gassen i bånn gang på gang, eventuelt at du befinner deg på Autobahn og tømmer batteriet ved å kjøre bånn gass en lengre strekning. Man kan også se for seg at du kjører elektrisk til motoren kobles inn.

Da kan du...igjen rent hypotetisk....skape en situasjon der du i et tidsrom ikke har tilstrekkelig energi i batteripakka til å ha full systemeffekt. Med en normalt utrustet hybrid vil det være snakk om minutter. Spørsmålet man da bør stille seg: hvor sannsynlig er det at en slik situasjon oppstår ved normal bruk av bilen? Uavhengig av dette, det du etterlyser, er jo ingen hemmelighet: alle fabrikanter oppgir både "systemeffekt" samt fossilmotorens ytelser og elmotorens ytelser. Det er ikke verre enn å sammenligne med ytelsene på en tilsvarende modell med kun fossilmotor...som vi vet...en Superb eller Passat med 1.2 hhv 1.4 TSI er gørrdau :-) Legg til at den hybride drivlinjen tilfører et par hundre kilo ekstra med dauvekt, så har du en omtrentlig fasit :-)