Revisjonshistorikk [tilbake]

Dette var et kjent problem på hine dages Passat B5: kondens i dørlåsene ga kontaktproblemer og en lås som ikke fungerte om det smalt. Kuren var enten å kjøpe ny lysmekanisme som var påført beskyttelse mot fukt,.....eller åpne døra og påføre spraylakk på kritiske punkter sjæl. Av det du skriver, kan problemet imidlertid synes å være både mekanisk og elektrisk. Med det mekaniske dreier det seg jo om å bruke rett smøremiddel og sørge for at olje/fett trenger inn overalt...da blir det normalt sett ikke plass til vann i slike mengder at det skal kunne fryse. Du oppdager jo kjapt om smørejobben holder problemet borte....krøss fingrene :-)

Mhp tipset om varme fremstår det som om hensikten her er lav effekt over noen timer for å tørke opp og lufte ut fuktigheta. Det kan selvfølgelig fungere, men det er en ting som gjelder: ALDRI bruke en "løs" vifteovn, verken den du har inne eller en Biltema-godkjent-for-bil sak. Alt som er løst kan velte....interiøret i en bil tar lett fyr....da får du et forklaringsproblem mhp forsikringselskapet! Kjøp gjerne Biltema, men monter den forskriftsmessig! Det beste er selvfølgelig å spandere en DEFA-varmer, gjerne med motorvarmer og det hele. Da får du ja takk, begge deler: du løser nok problemet med kondens, og du får varm bil om morran' ved behov. Et annet lurt tricks er å sette inn en Biltema (eller Claas O) tørker: en plastdings med en pose med tørkesalt i. Den bør plasseres sånn at den ikke velter, og den bør tømmes jevnlig. Utrolig hvor mye vann disse kan samle opp, jeg bruker en sånn i kombinasjon med en dieselvarmer, aldri mer vond lukt eller dugg på rutene :-)

Antall visninger