![]() | 1 | opprinnelige versjon |
Om du får hjelp av en bilkyndig venn og kjøper en meget, meget billig bil der skiltene kan henge på uten store reparasjonskostnader en eller to EU-kontroller, minimimaliserer du verditapet. Du kan også ta av skiltene i den tiden du ikke bruker bilen, gitt at du har et nogenlunde trygt sted å parkere den. Da sparer du forsikring og årsavgift i den tiden du ikke bruker den. The botom line er selvsagt at det er litt kav å få skiltene på igjen hver gang, men å la en bil stå ubrukt med full forsikring / årsagift koster fort flerfoldige tusenlapper....sjekk med ditt forsikringselskap hvor mye det dreier seg om. Ikke noe gøy å måtte jobbe en uke eller to gratis for å dekke inn slike kostnader for en ikke spesielt rik student! Et alternativ er om du kunne "dele" bilen med f.ex foreldre eller andre familiemedlemmer, altså la dem disponere bilen mens du er vekk mot å splitte løpende utgifter. Et slikt arrangement er imidlertid en krevende øvelse, der famileforholdet bør være meget godt!
Penger koster det imldlertid uansett, men jeg tenker jo at du bor sånn til når du er hjemme for å jobbe at bil er det eneste alternativet for å komme til og fra jobb. Du er ellers inne på rett type bil: ikke altfor stor, gjerne en ukurrant modell som er vanskelig å bli av med for eieren. I tillegg til de du nevner, kan du finne pensjonistkjørte Nissan Micra hhv Skoda Fabia til svært hyggelige priser. Men alfa og omega er som nevnt innledningsvis: få hjelp av en bilkyndig venn! "Billigbilen" kan fort vise seg å bli et massivt tapsprosjekt om du ikke får slik hjelp for å unngå å kjøpe katta i sekken!