Revisjonshistorikk [tilbake]

Bremsene er et svakt punkt på disse bilene grunent vekten på bilen. Dette er en stor og tung bil. Det er vanelig at det er slitte bremseskiver foran på disse bilene. Det er vanlig at de blir tynne og/eller slår seg grunnet varme og bli skjeve. Er skivene skjeve oppstår det vibrasjoner i bilen når du bremser. Sjekk også grundig hvordan tilstanden på understellet er. Når du prøvekjører, så hør etter klonke lyder eller andre ulyder fra understellet, spesielt om du kjører over ujevnheter i veien. I enkelte tilfeller kan vibrasjoner oppstå i hastigheter rundt, og voer 100 kilomter i timen. Noe som kan komme av slitne dempere, foringer etc i understellet.

Piksel feil i instrumentpanelet, og klimaanlegget, er også en vanlig feil på disse bilene. Problemet sitter i kontaktflatene til displayets kretskort, som grunnet støv, møkk og fukt får nedsatt funksjon. Problemet kommer uavhengig av årsmodell eller kilometer. Display til instrumentene koster rundt 10.000,- nytt, og noe rimligere for display til klimaanlegget.

Beholderen til kjøleveksen burde også sjekket nøye. disse er laget av plast, og ikke kjent for og være de som er best på markedet. Det er ikke uvanlig at disse delene sprekker med årene, og må byttes. Det kan bli en dyr erfaring. Bedre og være føre var.

Støtdempere i biler som har EDC eller nivåregulering (standard på iL versjonen) kan begynne og lekke olje når de blir slitt. Vanlige symptomer da er at bilen siger mot bakken og det lekker olje i fra demperene, som igjen gjør at oljen til servoen synker. Støtdempere er dyrt på denne modellen.

Automatgiret skal gire mykt og uten rykkninger. Uansett fart og belastning skal det gires mykt. Det sies at oljen i automatkassen ikke trengs og byttes, men mange anbefaler allikevel oljeskift på automatkassen.

Rust, f.eks. på baklukens underkant er ikke uvanelig på E38. Rusen kommer av en feilkonstruksjon på bagasjeluken som gjør at det samler seg fukt på innsiden av luken. Det samme gjelder ved belysningen til skiltet. Dørenes nedre gummilister skal du sjekke nøye. Listene har en "vane" ved at de slipper i fra døren og møkk og fukt samles mellom døren og listen. Nye lister koster noen hundrelapper. Rust forekommer også i kantene mellom karosseriet og den bakre støtfanger og rundt tanklokket.

Det var generelt om E38, som er type betegnelsen på 7-serien du ser på. Den versjonen du ser på har en motor som heter for M60. Det er en V8'er på 32 ventiler. Denne motorkonstruksjonen er slitesterk og god. Det finnes allikevel 3 punkter som er svake som du burde sjekke nøye. 1) Boltene til oljepumpen hender at løsner med tiden grunnet vibrasjoner. Disse burde du sjekke, og eventuelt etterstramme. 2) Innsugsmembranet kan lekke og gir symptomer som vibrasjoner og ujevn tomgang. Selve membranet er rimelig, men tar noen timer og bytte. En mekaniker beregner ca 3 timer på en slik jobb. 3) Lekkende ventilpakninger. Dette oppdages ofte i forbindelse med bytte av tennstifter. Finner du olje rundt hullet der tennstiften sitter, så er det stor sannsylighet at pakningen ar begynt og lekke. De er ikke dyre og kjøpe, og tar ca 1 time og bytte pr side. 3. Läckande ventilkåpspackning, och upptäcks ofta i samband med byte av tändstift. Finns det olja kring hålet där stiften sitter så är det med stor sannolikhet ventilkåpspackningen som har börjat läcka. Nya ventilkåpspackningar kostar ca 260 kr/sida och tar ca 1h/sida att byta.

Håper du fikk svar som svarte på det du lurte på. :-)

Antall visninger